tavainimene

“Viies aastaaeg”

Posted in * by tavainimene on 26/11/2012

La cinquième saison ehk viies aastaaeg — see, mida iial ei tule. Gaia on koha üles ütelnud, mesilased kaovad, lehmad jäävad ahtraks, seemned ei idane ning puud ei lehti. Ameerika filmiversioonis kääriks nüüd  keeruka pereeluga kibestunud autsaider-bioloog käised üles ja asuks maailma päästma; Belgias ei juhtu midagi säärast. Kõik lihtsalt laguneb koost — loodus, ühiskond, kogukond, perekond –, päästa pole midagi, ohverdused on asjatud. Inimesed kaotavad oma inimpalge.

Seda võib vaadata ka kui filmi kommunikatsiooni nurjumisest — inimese ja looduse, indiviidi ja kogukonna, mehe ja naise, ema ja lapse vahel. Võimalik, et ka filmi ja vaataja vahel. Selle seepiatoonides apokalüptilise sürrealismi nautimiseks peab olema õige eelhäälestus. Minu jaoks kippus linateos ajuti ületama piiri kunstipärasuse ja kunstlikkuse vahel (jälle see avangardse keelpillimuusika saatel keerlevate puuvõrade troop), aga ei saa salata, et peaaegu iga eraldi võetud kaader oli lihtsalt täiusliku kompositsiooniga. Nii nagu “Püha Tõnu kiusamine” oli väidetavalt kollaaž filmiajaloo klassikalistest kujunditest — ma arvan, et “Viiendas aastaajas” oli terve galerii jagu klassikalist maalikunsti: Pieter Brueghel, ristiga komistav Kristus, Magritte ja teab, mis kõik veel.

*

Enne filmi palus üks lahke proua mul ära täita PÖFFi tagasisidelehe. Lisaküsimustega jäin täitsa hätta: “millist veinisorti eelistate?” No mida sellele vastata? “Täidlasemaid lõunapoolkera punaveine”? “Soodushinnaga Shiraz”?

4 kommentaari

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] P.S. Tavainimese seisukohta saab lugeda siit. […]

  2. Rents said, on 26/11/2012 at 17:47

    Kusjuures mina mõtlesin seda, et oleks ma seda filmi kodus vaadanud, oleks ma selle raudselt lahterdanud kasti “mingi imelik wannabe-kunst”. Juba selle pärast, et siis oleksin ma pinge leevendamiseks mehega lolli nalja teinud, aga siin on see pinge ülalhoidmine tegelikult oluline. Selleks, et seda filmi nautida peab tõesti ka vaataja meeleolus kõik paigas olema, tähelepanu peab olema jäägitu, tuju õige jne jne.

  3. tavainimene said, on 26/11/2012 at 21:09

    Nõus. Klaustrofoobiline kinosaal; Athena puhul veel ähvardavalt pea kohal rippuv rõdu ning kõrge ekraan, mille vaatamisest kaelalihased lähevad iseenesest pingesse. Ja ei mingeid natšosid.

  4. notsu said, on 27/11/2012 at 14:11

    Mu isa ja ema ei saa vahel seepärast koos filme vaadata: ema ei kannata pinget ja tahab hakata leevendama ja isa ei saa siis kunstielamust.


Lisa kommentaar