“Savvusanna sõsarad”
Ütleme, et tema nimi oli Maimu. Nagu maimuke, ootamatu pesamuna, kes sündis, kui ta vanemad õed olid juba täiseas, ema üle neljakümne ja isa kuuekümne ligi. Jah, eks küla peal oli sosistamist küll, et Maimu olevat postiülema tehtud — ta ema käis vahel postkontori juures koristamas ja teenimas, et paar krooni sularaha teenida. Aga no mida, Maimu oli nagu oma seadusliku isa suust kukkunud. Tumedapäine, suure kondiga, laiaõlgne ja peajagu pikem mitte üksnes teistest tüdrukutest, vaid ka enamikust poistest. Vähemasti olid tal korralikud rinnad. Aga kas korralikud rinnad kaaluvad üles hobusenäo ja jalalabad, mis on nii suured, et mahuvad ainult meestekingadesse?
Maimu sai üsna varakult aru, et vastassoo hulgas tal välimusega küll lööki olla ei saa. No ja siis ta hakkas armutult tööd murdma, uskudes, et töökale naisele ikka kosilasi leidub. Neljateistkümnesena valetas ennast kaks aastat vanemaks ja läks teetööliseks, töötas kaks korda kiiremini ja kangemini mitte üksnes teistest naistest, vaid ka enamikust meestest. Ilusaid tüdrukuid ta põlastas — nõrgukesed, õrnakesed, preilikesed. Paraku keerutasid just nood preilikesed pidudel poistega tantsu. Või mis suured peod — sõjaaeg oli ju, suurem osa poisse ja mehi Siberis, surnud, rindel või metsas. Maimu murdis ikka tööd teha, nüüd juba vabrikus, tõstis plonne ja kärutas telliseid. Tänapäeval teeks neid töid masin. Siis tegid naised. Meeste staatus oli kõrgem, nemad istusid soojas värkstoas ja nokitsesid mõne katkise mutri kallal.
No eks Maimul ikka oli mõni silmarõõm ka, aga nemad eelistasid teisi. Näiteks Maimust mõni aasta nooremat õetütart Lainet, kes oli naiselikult ilus, elav, särav ja populaarne ning kellele kippusid ligi ajama kõik mehed, kaas arvatud tema enda kasuisa. Oh jah. Maimu ja Laine nagistasid poiste pärast, aga leppisid lõpuks ikka ära jälle. Laine kaudu sai ju Maimu ka ilusate tüdrukute maailmast osa, olgu või publikuna.
Maimu oli kolmkümmend kindlasti täis — oma aja kohta juba aastates inimene — kui ta kellestki seiklejast rasedaks jäi. Seikleja kadus kiiresti pildilt. Maimu elas tollal üürikorteri kitsukeses toas koos ema, õe ja tolle lastega. Kuhu sa seal imikuga? Igatahes tegi ta (või noh, lasi teha) aborti, kuskil salaja ja soperdades; midagi läks seal untsu, nii et hiljem ta enam lapsi ei saanud. Kuigi tahtis ja püüdis, sest kui mõned aastad hiljem oma maja katuse alla sai, siis ta ühe mehekese sinna ka meelitas. Veini ja viinaga. Mehekene tuli ja jäi, lasi ennast sööta-joota ja ümmardada, aga Maimust rääkis ta selja taga ikka halvasti. Eks nende suhte peale vaadati külas viltuse muigega. Aga kelle peale ei vaadatud? Kõik lõksutati läbi.
Maimu oli kange töömurdja kuni surmani. Kange rehkendaja ja majandaja ka. Pigistas huuled kokku ja tõstis kartulikoti õlale nagu tuusti. Kaevas, niitis, saagis, lõhkus, hakkis ja hapendas. Sahver ja kelder olid tal söögikraami täis, kapid linu ja käterätte, süda vastamata armastust. Elu viimase aasta hääbus ta vaikselt vanadekodus. Matus oli ka vaikne ja väike.
Maimu oli mul eile kinos kaasas. Minu peas. Mina olin Maimu. Maimu istus vaikselt ja jälgis ekraanil toimuvat ilmse huviga. Paari koha peal ta hakkas nihelema ja silmi pööritama, paaris kohas tegi, nagu oleks talle puru silma läinud.
Filmi lõpp ekstaatilise valu väljaloitsimisega Maimule ei meeldinud: säänest koomuskit küll sannan es teta. Mes tuu sääne … Ega Maimule ei oleks meeldinud, kui teda oleks peetud mingiks aborigeeniks. Tema tahtis ikka keemilisi lokke ja elektrimikserit. Savvusann — säänest sõnna es oleki. Sann oll sann, oll ta määne ta oll. Suitsusaunas ei käidud mitte sellepärast, et seal oleks “eriliselt pehme ja pikk leil”, vaid sellepärast, et paremat ei olnud. Niipea, kui võimalus tekkis, ehitati ikka puhas saun. Ja saunas käidi asja pärast. Kel tuu aig sääl vilusohviiri? Latse tuli är mõske ja hindä kah, ja no ku kauga sa sääl iks. Jah, öeldi küll sisse astudes “attüma sannakütjale, sausüüjale, viituujale, vihahaudjale“, aga see oli ka rohkem naljaga pooleks. Ja kõigist neist naiste asjadest ei räägitud. Sest see oli ikka nagu … häbiasi. Väärikust tuli hoida. Mitte laotada oma … ihulisi asju maailma ette laiali.
Naise väärikus. Püha. Tabu. Häbi. Oi, häbi alla saab palju koledaid asju ära matta! Naine peab olema ikka saladus, müsteerium, madonna. “Oma katkikäristatud hinge ära näita, ega aluspesu”, nagu poetess targalt õpetas. Kuigi lõpuks on naine ju ikka ihuline — veri ja muld. Ressurss. Naine, kelle väärtus seisneb selles, kui atraktiivne ta on meestele, sest lõpuks on tema eluülesanne ikka saada võimalikult kvaliteetsed lapsed võimalikult kvaliteetse partneriga. Ja kõige karmimad kriitikud on ikka esmajoones teised naised, eelkõige oma ema. Kuigi teisest küljest, ema kõigest näägutab, aga mehed võivad ka vägistada. Ja eks ema näägutamine on ju kantud parimatest kavatsustest — mitte väga hiljaaegu oli vanatüdruku staatuse vältimine praktiliselt eluküsimus. Hiljem sai sellest auküsimus. Nüüd on saanud lihtsalt küsimus. Aga tüdrukute häbistamine, et nad mallidesse mahuksid ja meele järgi oleksid — see on jäänud. Ilmselt jääb ka.
Ma pole kindel, kas tänapäeva kõrgharitud kolmanda põlve linnanaine saab päriselt kätte selle päris-suitsusauna-naise tunde. Kultuur on teine, katkestus on vahel, regilaulud raamatust õpitud. Kuidagi … performatiivne on kogu see värk. Aga kunsti mõttes oli film kahtlemata lihtsalt väga ilus vaadata.
Ilmselt kirjutan nüüd põhimõttel “näita kuud, mina vahin ikka näppu”, aga kuna see… näpp käib siin blogis just niiviisi põgusalt möödaminnes tihti läbi, siis: kui ma sind esimest korda päriselus nägin, tuli välja, et sa oled nii veetlev, vaimukas ja kaunis, et võtab jalust tudisema ja natuke hirm on isegi, sest äkki ei suuda ise tasemel olla. Ehmatus oli ilmselt eriti suur just nende enesekirjelduste taustal, mis sul siin aeg-ajalt on.
Oo, tänan malbelt … ma ilmselt püüan, jah, luua madalate ootuste fooni. Iseendast ei tohi ju hästi rääkida, see on ka naisterahvale suur häbiasi, uhkus ajab upakile jne jne.
Kirjutan notsu komentaarile kahe käega alla.
Kas sa tõesti räägid Maimust, kui endast? Ausalt, ma tean et me ei näe teiste sisse, aga jumala eest, su sisetunne paneb sel juhul sajaga puusse.
Maimu prototüüp oli tõtt-öelda mu kadunud vanatädi. Osalt tunnen ma temaga hingesugulust, osalt on ta hoiatav eeskuju.
Mina ise? Täna hommikul peeglisse vaadates kargas jumal-teab-kust pähe väljend “built like a brick shithouse” ja selle peale itsitasin nii, et jalad läksid nõrgaks.
Nõustun eelkõnelejaga.
Naljakas.Postitust lugedes mõtlesin just sama, mida Notsu kirja pani..:) sina oled üks, kelle päris ja kirjamina on täiesti erinevad.
Filmi pole veel näinud, aga suutsid huvi äratada. Thnx
Ma olin kuni maiteamitmenda eluaastani see laps, kes tuli ära pesta. Edaspidi… pigem ei.
Minu ühed varaseimad lapsepõlvemälestused on seotud suitsusaunaga. Olin ehk nelja-viieaastane, sauna oli paar kilomeetrit minna, suured kõndisid kiiresti ja mina sibasin nutuselt järel, kare lõikehein teeraja ääres peaaegu rinnuni. Saun kõrgel jõekaldal oli kitsas, vildak, must, kuum, haisev ja silmikipitamapanev. Midagi romantilist seal ei olnud ja pärast tuli sama teed koju ka kõndida. Võeh.
Aga Maimu taolised inimesed on põmst maa sool ja inimkonna dna, sest nad suudavad toime tulla oludes ja vahenditega, kus ressursijagajatest meestele meelepärasemad naised hätta jäävad, sest harjumuspärast abipole võtta. Ja paraku on meil kõigil elus perioode, kus ressursijagajatest mehi pole võtta ja siis pead kuidagi ise. Aga sitt lugu on see, et muidu tugev ja sisukas inimene lykatakse kogukonna äärealadele, sest ta ei vasta näruse hingega inimeste rolliootustele. Ma olen kogu elu seda kõike saanud antropoloogi moodi kõrvalt vaadelda sellistes kogustes, mis paneb nägema mustreid, skeeme, rolle ja topeltmoraale.
Filmi vaadata ma ei suuda, sest kirjelduste järgi vesteldakse seal asjust, mille olemasolu näitab meie yhiskonda väga jälgist kyljest. Laske mul elada oma yksildast elu Kahrupersemaal, SELLIST yhiskonda ja SELLIST soorollipõhist elu absoluutselt igas eluvaldkonnas ma kyll ei taha.
Intervjuu Annaga Plekktrummis oli imearmas. Nagu oleks minu ja mu vanaema suhtest lapsepõlves kõnelenud. Soovitan järelvaadata.
Arvustus, mis on iseseisev kunstiteos :)
Nii on.
Olen maalt pärit ja meil oli ka suitsusaun. Mitte vist päris ehtne, sest kusagil oli mingi siiber ka, mille abil osa suitsu välja lasti. Niiet tervet päeva seda sauna ei köetud, muidu kui lihasuitsetamiseks läks. Ja liha sai seal ülihea, pärast muidugi küüriti tükk aega seda rasva ja tahma, et kannataks sauna ennast pesema minna. Seega pildike, nagu kusagilt arvustusest lugesin, et samal ajal saunalistega rippus laes suitsusink, on ikka täielik jama.
Samuti tundub mulle kunstipärase liialdusena see “sannaõdede” jutuajamine. Minul küll nii suurt sõpruskonda pole päriselus kunagi olnud, kellega ma oma naiseksolemise isiklikke, olgu siis raskeid, piinlikke või eufoorilisi kogemusi jagaks. Õeluse faktor on liigagi tihti elus hoiatuseks olnud. Äärmisel juhul oma eluaegsele parimale sõbrannale poetaks pärast mitmendamat veiniklaasi midagi. Ja minu peas elav Maimu, kes on koondkuju mu naissoost esivanematest, laidaks selle filmi vaatamise kindlasti maha. Üks tänapäevane poosetamine ehk perfoments, mitte dokumentaal, ütleks ta. Kas see tõele vastaks, ma ilmselt teada ei saa, sest seda filmi vaatama ei lähe. No kui just ükskord telekasse tuleb, siis ehk kiirkerimise abil võiks ju pilgu peale visata.
Mina ei näinud filmis, et sink oleks saunalistega koos rippunud.
Minul ka ei ole sellist sõpruskonda, ilmselt kah samasugune usaldamatuse probleem. Aga äkki on see ainult minu (ja Sinu) peas? Äkki on olemas ka usaldusväärseid naisi, lihtsalt meie Sinuga pole neid endale ligi lasknud?
Ma ei saanud nüüd ühest mõttest aru – kas päris-suitsusauna-naise tunne ongi siis see, et “säänest koomuskit küll sannan es teta”? Või mis peaks kõrgharitud naisel viga olema, et ta suitsusauna leili nautida ja teiste naistega koos laulda ei tohiks osata? Jah, kui seda tehakse ainult perfoormansi pärast, siis küll. Aga äkki ei tehta? Äkki tehakse seda ka siis, kui kaamera ei käi, puht sellepärast, et tahetakse teha, et sellest saadakse naudingut? Mulle jäi filmist küll selline mulje, et nad laulsid nagu suure sisemise mõnuga, mitte ei esinenud. Ja kui regilaul on raamatust õpitud, siis mis selleski halba? Kas ainus “õige” regilaul on see vanaema õpetatud? Aga sokikudumine? Või söögitegemine? Kas seda tohib raamatust õppida?
Aga mis seal ikka, tervisi Maimule, kes ilmselt teab kõige paremini, kuidas Asjad Peavad Olema.
No küllap mina ja Maimu esindame siin omal kombel teatavat internaliseeritud misogüüniat, mis üritab naisi, sh ennast mingitesse raamidesse suruda.
Ma saan väga hästi aru, kust see “õige” ja “koomuskivaba” saunaskäimise kuvand on tulnud.
Kõigepealt tegin hommik otsa muid töid. Lõuna ajal panin sauna kytte. Tegin veel muid töid.
Tassisin vee, lasin suitsu välja, kasisin sauna ära.
Siis oli väsimusest syda nii paha, et kergendus saunaskäimisest oli õige pisike. Hea, et ei pidand kellegagi rääkima või, juma hoidku, laulma. Täna mäletan ma ainult seda piinavat väsimust, saunarõõmust mitte midagi.
Eelmisel suvel lõikas noorem tytar selle sauna kytteks, sest selle aeg sai ymber.
Ma ei kahetse midagi.