tavainimene

Kodumaa vajab haritud põllumehi

Posted in * by tavainimene on 22/08/2015

Hiljuti jooksis taas haridusuudistest läbi ministeeriumi mure, et Eestis läheb liiga suur osa noortest põhikooli järel gümnaasiumi ja liiga vähesed kutsekooli. Aastaks 2020 tuleb seda suhet muuta.

Mina muidugi erutusin jälle. Ma olen sellest varemgi (¹, ²)kirjutanud ja kindlasti kordan ennast, aga minu arvates peaks üldkeskharidus olema pigem norm ja kutseõpet antagu selle  baasil. Keskkooli lõpuks on noor inimene kolme aasta võrra küpsem kui põhikoolilõpetaja — küpsem eriala valima, kodust välja kolima jne.

Ei saa olla argument, et akadeemiliselt vähemvõimekatel on kutsekeskkoolis lihtsam — seal peavad nad ju kolme ja poole aastaga omandama nii keskhariduse kui kutseoskused. Vähemasti me väidame, et nad omandavad seal keskhariduse, mis ametlikult on gümnaasiumist saadavaga täpselt sama pulga peal ja peab tagama soovijale edasiõppimisvõimaluse kõrgkoolis.

Mina ei saa aru, miks ei või esmalt kolm aastat üldharidust omandada ja siis kutseõpet alustada. Haridusametnikud, kellele ma olen üritanud oma muret kurta, ei saa jällegi minust aru. “On parem, kui noor inimene, kellest gümnaasiumis õppijat ei ole, omandab kohe mingi praktilise ameti väljundiga tööturule,” seletavad nad eemaloleva pilguga. Minu meelest, kui noorest pole loota õppijat  gümnaasiumis, kukub ta suure tõenäosusega välja ka kutsekoolist ega ole temast suuremat asja ka tööturul. Ehk siis vajab ta nii või teisiti mingit tugisüsteemi ja miks mitte lasta tal selle toe najal küpseda keskkoolis, et tal oleks rohkem aega oma soovides ja võimetes selgusele saada.

Aga kui asi on selles, et euroraha eest valmis ehitatud kutsehariduspaleedel ei tohi lasta pooltühjalt seista, siis tulekski ausalt nii välja öelda, mitte hämada midagi noorte huvidest ja teadmismahuka ühiskonna vajadustest.

Üks vastus

Subscribe to comments with RSS.

  1. nodsu said, on 22/08/2015 at 21:30

    Tglt oleks eriti tore, kui kutseharidust ei mindaks saama, sest ollakse “akadeemiliselt vähemvõimekas”, vaid sellepärast, et eriala on huvitav.


Lisa kommentaar

