tavainimene

Iiah

Posted in * by tavainimene on 23/12/2014

Püüdsin eile presidendi teleesinemist kuulata, aga jäin umbes neljanda lause ajal magama. Loid ja blaseerunud maneer, mis annab mõista, et kuulajaid ei peeta õieti sõnumi väärilisteks, ei pane kuulama, kuigi jutt võib olla väga õige ja tark.

Savisaart ma samuti ei viitsinud kuulata. Aga imestasin kommentaare lugedes: “Miks te Keskerakonda ei poolda, kas te siis ei tõesti taha tuhandeeurost alampalka?” See on sama nagu “miks sa ei usu jumalasse ja Jeesusesse, kas sa siis tõesti ei taha elada igavesti?” Või: “miks sa ei usu, et taevast hakkab sadama lihapalle”. 

Jah, religioon jääb minu jaoks suletud raamatuks. Lugesin Maalehest uue peapiiskopi teoloogilisi seletusi ja aju jooksis jälle kokku. Mina saan aru, et kõikvõimas, lõpmata tark ja lõpmata hea jumal lõi täpselt sellise inimese nagu ta soovis. Siis oleks ju nagu lugupidamatu väita, et inimese üleastumine/pattulangemine tuli loojale, kes kõikvõimsana näeb tulevikku samuti kui minevikku, üllatuse või pettumusena. Samuti on arusaamatu, et lõpmata hea ja õiglane jumal peab ühe inimese üleastumise tõttu sünnist saati süüdlasteks kõiki tema järeltulijaid. Ja et armastav ja kõikvõimas jumal “ei saa” (mis mõttes ei saa, kõikvõimas on ju!) seda omaenda loodud pärilikku süüd inimestele andestada ilma, et mõni süütu ohver jõhkralt mõrvataks.  

Ähh, eks ma tean neid vastuväiteid ka: usu, sest see on absurdne; kõikvõimsale entiteedile ongi jõukohane olla ühtaegu kahes inimliku loogika raames teineteist välistavas seisundis. 

*

Jõuludelt ootan ma eelkõige seda, et saaks mõned hommikud magada kauem kui kella viieni. Võib-olla lausa kella seitsmeni. Selle õndsuse ootuses ostsin koguni uue kušeti. Vanal vedrud krägisesid juba päris hirmsalt ning muhklik pind vajas pehmenduseks kolme vatitekki. 

Uus kušett on, nagu müügimees kinnitas, kaalukamale kasutajale sobivalt jäik. Tegelikult on ta lihtviisiliselt kõva. Kaaluka kasutaja — khmm — kumerustel pole kuhugi vajuda ja seetõttu jäävad vähesed olemasolevad õnarused pinge alla. Mitu ööd olen rähelnud ja otsinud sobivat asendit. Esialgu tundub, et voodiserval istudes tukastamine võiks olla kõige vähem piinarikas. 

Korraks veel usuteema juurde tagasi tulles:  kui mõni vaimleja peaks tulema mulle seletama, et “kõik selle” olen ma ise endale universumist valinud, sest see oli õppetund, mis minu igiareneval hingel puudus, siis ei saa ma välistada, et ma löön tema lolli molu viltu, kuna meie mõlema hingedel on ilmselgelt vaja just seda õppetundi. 

Kallist jõulurahu kõigile. 

9 Vastust

Subscribe to comments with RSS.

  1. lendav said, on 23/12/2014 at 19:38

    Viimane lõik kõnetas eriti tugevalt, aitäh! Mul ongi hetkel molu viltu, hambapõletik. Ja selle õppetunni olen täiega ära teeninud, sest märgid, et hambaarsti oleks vaja külastada, olid juba mõnda aega olemas (aga vaba raha selleks, nagu alati, mitte).

    • lendav said, on 23/12/2014 at 19:45

      Ja et mitte liigselt targutama hakata (ma teist põske küll ei tahaks paiste saada) – eile oli pööripäev (selle ümber see jõulgi tegelikult ehitatud on), varsti hakkab valge päev tibusammul pikemaks minema – rõõmu, rahu, soojust, valgust ja keeruliste olukordade lahenemist!

    • tavainimene said, on 24/12/2014 at 17:16

      Tänan :)

  2. kaaren said, on 23/12/2014 at 20:32

    Mul tekitab juba sõna ” keskerakond” allergianähte, nagu ebamugav sygelus, sydametunnistus hakkab kloppima ja käsi sirutub kabuuri poole… Palun öelge, et ma pole ainus.
    Õppetundideks saavad olla ainult tervet sportlikku pinget, häid lahendusi ja positiivseid elamusi pakkuvad rasked olukorrad. Kellegi raske haigus, kuriteoohvriks sattumine vm õnnetus v trauma ei ole kuidagi õpetlik ega tugevaks tegev. Mis ei tapa, teeb vigaseks.

  3. kaaren said, on 23/12/2014 at 20:43

    P.S. Ma olen vanade heade materjalide usku. Kui uus voodi on harjumatu v lihtsalt jama, siis vana hea puuvill ja vill avitavad. Vatitekk kattemadratsina on mõnus. 3 on veel parem ju.
    P.S.2. Kas sul seal kaugel keegigi on, kes su hinge eest hoolitseb? Ma pean silmas mõnda vana head sõbrannat, sugulast jne, mitte mõnda kullakaevajast alkohooliktaati.

    • tavainimene said, on 24/12/2014 at 17:19

      Oh, küll saab hakkama, ei ole minu hädad need ilma suurimad. Aga aitäh sooja sõna eest.

  4. Mnjah said, on 24/12/2014 at 13:19

    Ma oletan, et võtmesõna võib olla inimesele antud vaba tahe. Jumal lõi inimese endasarnaseks vaba tahtega ja potentsiaalselt seega jumalikuks olendiks. Ta ehk isegi saaks meid “sõrmenipsuga” headeks muuta, aga ei taha, sest sellisest headusest poleks Tal rõõmu, sellised inimesed poleks Talle huvitavad (vestlus)partnerid. Me ju saaks ka tänapäeval oma lapsed rahustitega “mõistlikeks” muuta, aga rõõmustame ikka siis, kui mõistus ja vooruslikkus ilmnevad lapse vaba tahte ja arengu tulemusena.

    • tavainimene said, on 24/12/2014 at 17:21

      No mind ikka vaevab see jumala kõigeteadmise ja inimese vaba tahte probleem. Kas jumalale on tõesti võimalik pettumust valmistada? Või teda meeldivalt üllatada? Või talle huvitav olla?

    • kaaren said, on 28/12/2014 at 17:27

      Selle kohta on kõikeseletav rahvatarkus: keiser kaugel, jumal kõrgel. St kedagi ei huvita väikese inimese elu ja väikese mõisa köie lohin.


Lisa kommentaar

