tavainimene

Andja käsi ei alane

Posted in * by tavainimene on 28/11/2014

Keegi ajaloolane võtab Postimehe arvamusküljel sõna ebavõrdsuse kaitseks. Või vähemasti madistab innukalt õlgmehikese kallal, kellel on kaelas silt “kade ja ahne sotsialist, kes tahab kõiki inimesi ühepikkusteks giljotineeerida”. Jutt pretendeerib justkui rõhutatud loogilisusele ja ratsionaalsusele, aga mõjub pigem naiivselt. Väites “võrdsusetaotlusest lähtuv ümberjagamine on ebaõiglane, sest on loogiline, et see on inimühiskonna jaoks liiga lihtsustav” on minu meelest esiteks tõsiseid loogikapuudujääke ja teiseks tuleks esmalt selgeks mõelda, kas õigluse ja moraali probleeme peaks üldse lahendama ratsionaalsetel alustel. (Ratsionaalne oleks võib-olla töövõimetud invaliidid ja vanurid töödelda ümber loomasöödaks vm.)

Mina ei ole mingi sotsioloogia ega sotsialismuse asjatundja; Pikettyt ei ole ma lugenud ega tõenäoliselt suudakski. Aga mulle on jäänud mulje, et maailma ei ähvarda praegu mitte niivõrd ahnete sotsialistide vägivaldselt võrdsustav verepulm kui olukord, kus üha süvenev ebavõrdsus ähvardab muutuda kahjulikuks ka kõige privilegeeritumatele, aga süsteemis puudub mehhanism selle olukorraga toimetulekuks. Veidi lihtsustatult: kapitalisti kasum hakkab kahanema, sest enamikul inimestest pole raha kapitali viljade tarbimiseks, aga selle asemel, et vara laiemalt ümber jaotada, püüab kapitalist kulusid veelgi rohkem kokku hoida ehk töötajaid vallandada ja palku kärpida, mis mõistagi saab muuta olukorra ainult veel hullemaks.

Mul oleks isegi hea meel, kui mõni tõsiusklik liberaal mind ümber veenaks ja tõestaks, et see pole nii ja tõusulaine kergitab endiselt kõiki paate.

 

5 Vastust

Subscribe to comments with RSS.

  1. lendav said, on 28/11/2014 at 21:49

    Ma ei tea paraku asjast midagi, aga ükski laine ei saa lõpmatuseni tõusta. Ma arvan. See tähendaks paadiga paari veepiisa toel kosmosesse lendamist.

  2. nodsu said, on 29/11/2014 at 23:38

    isegi mitte, et kas õigluse ja moraali probleeme _peaks_ lahendama ratsionaalsetel alustel, vaid neid lihtsalt ei saa juba mõtlemistehnilistel põhjustel ratsionaalsetel alustel lahendada, vähemalt viimselt mitte – alles moraaliküsimustele vastamise järel tekkivaid tehnilisi küsimusi saab – nt “mis on parim tehniline lahendus töövõimetutest Soylent Greeni tegemiseks”.

    need, kes uisutavad eeldusel, et n.ö päris moraaliküsimusi saab ratsionaalselt lahendada, on moraaliküsimused tavaliselt kuskil nurga taga juba salaja kõhutunde pealt ära vastanud, nt “õhuke riik on hea” (ja “hea” moraalse hüve, mitte mingi funktsionaalse väärtuse mõttes) või “moraali alus on riigi majanduskasv”.

  3. tavainimene said, on 01/12/2014 at 20:30

    Üks päris hea ümberjagamise ja üldse õigluse mõtteharjutus on mu meelest see, mille peale maarahva kütid ja kalurid tulid juba mitu tuhat aastat enne Rawlsi: kuidas sa noosi jagaksid, kui sa ei tea, missugune osa sulle satub. Muidugi on alati vankumatult optimistlikke mängureid, nagu üks mu tuttav, kes šansi “üks kümnest” korral leiab ikka, et see on ju fifty-fifty: kas tuleb see üks või ei tule.

    • nodsu said, on 03/12/2014 at 03:56

      see meenutas üht artiklit mingitest tänapäeva kütt-korilastest, kelle sootsium oli usinalt egalitaarne, “usinalt” selles mõttes, et nad nägid vaeva, et see niisugune ka püsiks – nähti ohtu selles, et keegi hakkab domineerima. mehhanism oli selline, et kultuuriline norm oli oma saavutuste üle nalja heita, neid maha teha ja mitte nõuda nt oma püütud uhkest saagist suuremat osa kui teised – à la kui keegi püüdis eriliselt uhke looma, oli temast hea toon rääkida, et ah, ega polegi suurem asi saak ja ega teda raske püüda ei olnud ka. kui keegi ise oma saavutuste üle nalja ei heitnud, siis naersid teised seda rohkem. kui saavutaja ei osanud käituda ja pahurdama hakkas, siis saadeti ta ajutiselt salga juurest minema, järele mõtlema. kui õppust ei võtnud, saadeti päriselt minema.

    • nodsu said, on 03/12/2014 at 03:59

      see artikkel oli. ma võtsin seda üldistust seal, et _kõik_ kütid-korilased on igal ajal ja kõigis paigus sellised olnud, cum grano salis, aga konkreetsete rühmade kirjeldusi võib vast rohkem uskuda.


Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: