tavainimene

Rongiarvustus

Posted in * by tavainimene on 13/01/2014

Olen nüüd uute rongidega neli sõitu teinud ja üldise kogemuse hinne on viis miinus. (Olgu küll märgitud, et ükski reis ei toimunud hommikusel tipptunnil Tallinna tsoonis.) Sõit on kiire, infotabloo järgi kuni 120 km/h, vaikne ja sujuv. Vagunites on valge. Mitte ülearu soe, temperatuur tundus pigem pendelrongile sobivalt ülerõivastes olemise jaoks optimeeritud, aga oli ka neid, kes mantli maha võtsid. Suvel loodetavasti ei pea kannatama liigset palavust — ega ka tõmbetuult, sest aknad pole avatavad.

Selge erinevus vanadest rongidest on mugavam sisenemine. Õigupoolest mõnede reisijate jaoks alles nüüd rongisõit võimalikuks saabki. Väike miinus on siiski see, et erinevalt vanade diiselrongide lagedatest vagunitest on raske ukse juures sotti saada, kus võib vabu kohti olla. Istmed asuvad eri tasapindadel sopiliselt; võib juhtuda, et pead oma kohvriga üksjagu treppidel manööverdama, enne kui sobiva platsi leiad. Samuti võiks rongi eri osadest näidata viidad selle kurikuulsa C-ala suunas (ja oleks ikka võinud selgema, suupärasema ja maakeelsema sõna leida).

Istmete paigutus on mitmekesine, võimaldab soovi korral nii nelja- kui kuueliikmelisel perel või pundil omavahel sõidu ajal suhelda. Istmed on mugavamad kui vanades diiselrongides, sh ekspressis, minu meelest. Esimest klassi pole proovinud ja seetõttu ei oska võrrelda. Ka ei oska ma taga leinata kadunud võimalust risti üle pika pingi sirakile visata. Jah, mõnusa lösutamise jaoks on euroseljatoed vast liiga püstised ja toetavad seljal valesid kurve, aga see häda võib vabalt olla minu isiklik. Paaritunnise sõidu kannatab ära ilma komplikatsioonideta. Kurtmine, et “tuleb mitu tundi vaadata 30 cm kaugusel olevat halli seljatuge” on mu meelest liialdatud; pigem on bussis või lennukis see seljatugi oluliselt lähemal ning võib sõltuvalt eesistuja suvast lausa sülle tulla.

Istmetest veel — katted näivad olevat üsna raskest puhastatavad. Sellest seisukohast on otsus kohvi ja suupisteid mitte pakkuda ilmselt arukas. Ega neid ennegi kõigis rongides ei saanud, ja lõppude lõpuks suudab enamik inimesi elada paar tundi ilma söömata-joomata.

Pagasiriiulid on uutes rongides vanadest madalamad ja see on hea. Tõsi, kolmese istmerea äärmisel on sinna kauge küünitada, kuid ega igal reisijal pruugigi suuri pakke kaasas olla. Kümnest jalgrattakohast võib suvel mõnel reisil küll napiks jääda, aga eks neid rattaid topiti vahel harva vahekäiku ja istmete vahele ka vanades rongides.

Pehmema poole pealt — infotabloo on vajalik asi. Varem oli õhtuti Tartu jaamas alatihti mõistatamist, missugune kolmest rongist läheb Jõgevale, missugune Valka ja missugune Koidulasse. Tõsi, uus süsteem kipub esialgu jukerdama (näiteks oli ühel reisil puudu Peedu peatus, mistõttu kõik ülejäänud teadustused läksid paigast) ja teadustaja hääles kõlav lasteetenduse-entusiasm on veidi koomiline. Aga need on pisiasjad. Nagu ka see, et uksed enne sulgumist — väidetavalt liiga valjult ja tukastust häirivalt — piiksuvad. Piletimüügisüsteemiga võiks küll natuke tööd teha. Praegu ei ole näiteks võimalik Valgast otse Tallinna piletit osta ei veebist ega rongist — pead ostma algul Tartuni ja siis sealt edasi.

No ja lõpuks: pileti hind tõusis uuest aastast umbes 12%. Mitte tappev, aga tuntav. Jääb parasjagu Läti (Valga-Riia 160 km, 3h 15m, 5.60 eurot) ja Soome (Helsinki-Turu 150 km, 2h, u 35 eurot) taseme vahele.

18 Vastust

Subscribe to comments with RSS.

  1. nodsu said, on 16/01/2014 at 00:25

    Kas mõni katsereis toimus ka praeguse pakasega? selle huvi pärast, et kas vaheusteta süsteem pakase ajal vastu peab.

    Ma hakkan kardetavasti pikutamiskõlblikke istmeid taga igatsema: rongisõiduajad on juba sellised, et löövad päevakava sassi, nii et ainult rongisõitu maha magades on võimalik ülejäänud päeval vähegi inimese moodi toimida.

    Kas soodustused jäid pärast hinnatõusu alles (nt ostukoha soodukas)?

    • nodsu said, on 16/01/2014 at 00:36

      st ma uurisin kodulehelt, aga soodustuste alt ostukoha soodustust enam ei paistnud.

  2. nodsu said, on 16/01/2014 at 00:45

    mis ratastesse puutub, siis räägivad rongikogenud, et suvel olnud Tartu-Orava rongis alati vähemalt 5 jalgratast ühe vaguni kohta, nd-vahetusel rohkem. ja vaguneid oli siis vist viis-kuus tükki, tähendab 25-30 ratast nädala sees ja poole rohkem nädalavahetusel. kolmevagunises rongis läheb huvitavaks.

  3. tavainimene said, on 16/01/2014 at 07:15

    Pakasega pole veel sõitnud, nädalavahetusel võib-olla proovin. Pileti ostmisel netist on 10% soodustus võrreldes rongist ostmisega.

    50-60 ratast igal nädalavahetusel rongis tundub kõvasti üle pakutud. Väga sagedase rongisõitjana ei näinud küll ise kunagi midagi sellist. Minu teada oli vanas diiselrongis lõunasuundadel kolm vagunit ja spets rattakohad oli neist ainult esimeses. Saab no näha.

  4. notsu said, on 16/01/2014 at 17:04

    ma ei ole ise Tartust lõuna poole eriti sõitnud, nii et ei tea öelda.

  5. nodsu said, on 17/01/2014 at 03:17

    ah, ja üks asi läks meelest: kas rongi peal nüüd kaardiga maksta saab (sest netist on küll soodsam, aga vahel tuleb otsus bussi asemel rongiga minna ikkagi viimasel minutil)?
    ja kas rongijaamades on mingid ostuvõimalused või on variante ainult kaks: soodukas netist ja täishinnaga rongist?

    • väga väga naine said, on 17/01/2014 at 09:36

      Kaardiga saab maksta ainult vanadel edelaraudtee-marsruutidel. Nendel rongidel, mis töötavad “linnalähi-“aladel, vajad sa kas elroni enda kaarti, sularaha (kallim pilet!) või Tallina-sisestel reisidel tallinlasena ühiskaarti.
      Phmt saab vist kuidagi ka ühiskaardiga piletit osta, aga et mul on elroni kaart niiehknii, pole sellega veel tegelenud.

  6. tavainimene said, on 17/01/2014 at 09:07

    Kaardiga saab maksta. Jaamas piletiostuvõimalust ei näinud. Viimasel minutil võid üritada osta piletit netist nutiseadmega; kuuldatavasti aktsepteeritakse nüüd ka sõnumina tulnud piletit väljatrüki asemel.

    • nodsu said, on 17/01/2014 at 20:11

      njah, mul endal sellist imevidinat ei ole ja paljalt rongipileti ostmiseks hankida oleks ilmselt kahuriga kärbse laskmine. kassasid ja piletiautomaate niisiis enam ei ole?

    • tavainimene said, on 18/01/2014 at 15:35

      Kassad võib-olla Tallinnas on. Tartus automaati enam ei ole. Aga selle “kahuriga” on nii, et kui ta kord olemas on, siis on otse hämmastav, kui palju kärbseid ühtäkki ümberringi lendleb :/

  7. väga väga naine said, on 17/01/2014 at 09:41

    Pakasega probleeme pole olnud rongis, normaalne soe on ikka.
    Mina näen uutel rongidel ainult ühte olulist viga – hinnatõus, ja ka see pole absoluutne. Oma linnalähimarsruudil saan ma nüüd osta sellist asja nagu sooduskuukaart. Varem oli ainult täiskasvanu kuukaart ja mul oli odavam sõita oma soodus-üksikpiletiga. Nüüd on soodus-üksikpilet rämedalt kallim, aga võimalus osta sooduskuukaart teeb paljusõitjale ühe sõidu hinna isegi odavamaks, kui enne.

    • nodsu said, on 17/01/2014 at 20:15

      see tähendab siis,et nendel, kes ennegi Elronit kasutasid, on nüüd odavam võimalus, aga neil, kes sõitsid enne Edelaraudteega, on nüüd kallim. selles mõttes, et Tartu-Tallinna vahet enamik ilmselt iga päev ei sõida, et kuupilet ära tasuks.

      bussiga võrreldes on endiselt veidi odavam, v. a esimene klass, kuhu võib olla vaja pilet osta siis, kui tahta ka massilisemal sõidupäeval/-ajal istekohta saada.

    • väga väga naine said, on 18/01/2014 at 11:58

      Endistel edelaraudtee liinidel on soodus-üksikpiletid jätkuvalt alles.
      Vanade liinide põhiseid erinevusi on päris palju üldiselt.
      Ei tasu lasta end nüüd üldmeedia-kakapritsist nii väga mõjutada – asi ei ole nii hull üldse. =)

    • nodsu said, on 18/01/2014 at 19:19

      ma tean, soodus-üksikpiletid on alles jah, lihtsalt vanaga võrreldes tõusid edelaraudteel kõik hinnad, nii soodukad kui tavalised. pikema liini peal mitte teab kui palju, aga tõusid. Tartu-Talllinna otsal umbes euro.

      ma saan aru, et endistel Edelaraudtee liinidel on vanaga võrreldes paremuse poolel see, et sõit on kiirem ja vaiksem; halvemuse poolel on kõrgem hind, puhveti puudumine ja tundub, et ka netileht peab koormusele halvemini vastu.

      pinkide asi on vist maitseasi, ma ise armastasin neid pikki pruuni polstriga pinke väga, sest seal sai mõnusalt magada (ja väikelaste vanemad armastasid vist samal põhjusel – väikelapse sai seal täies pikkuses horisontaali panna, kui ruumi jätkus).

      puhveti puudumine ei oleks ehk ise eriline jama, aga noh, vanaga võrreldes ikkagi kehvem. ja ka bussiga võrreldes – ma ei tea, kas küll Sebe bussides endiselt kohvi saab osta, aga bussi peale minnes on bussijaamast suht lihtne midagi kaasa haarata, kui ununes enne sõitu söömata. a raudteejaamas ei ole ju mingit kohta, kust midagi kaasa haarata. st Tartu raudteejaamas ei ole, Balti jaamaga on teine lugu.

      Kas kõige kuumematel sõiduaegadel (reede ja pühap. õhtul) saab praeguse seisuga juba normaalselt sõita (et mahub ära)? tglt seda vist veel ei tea, sest hullem tudengiralli hakkab veebruaris.

    • nodsu said, on 18/01/2014 at 19:27

      ja noh, asi pole ju ainult mingis üldmeedias. kui Elroni juht ise ütleb, et Tartu-Tallinna liinil jääbki tipptundidel istekohtade probleem ja nad ei kavatse selle pärast ronge pikemaks teha, siis paratamatult teeb see mind murelikuks – kui ma Tallinna vahet käin, siis paraku enamasti just nendel tippaegadel, pühadel või nädalavahetustel.

    • nodsu said, on 18/01/2014 at 19:32

      ja temperatuuri-asi teeb kah veidi murelikuks – pmst on ütleme kuni pooletunnise sõidu peal okei, kui on sama jahe või sama kõikuv temperatuur kui linnaliinibussis. aga kahe ja poole tunni peal läheb samadel tingimustel ebamugavaks.

  8. tavainimene said, on 18/01/2014 at 15:36

    Rahvas räägib, et nüüd näeb rongiga Tallinna vahet sõitmas inimesi, kes pole muidu 20 aastat ühistransporti kasutanud …

    • nodsu said, on 18/01/2014 at 19:22

      idee järgi oligi uute rongide eesmärk meelitada rohkem inimesi ühistransporti. need osteti ju saastekvootide eest.

      eks praegu teeb muidugi uudishimu oma töö. ja kui veebruaris selgub, et reedel-pühapäeval hästi peale ei mahu, siis vbla kolitakse bussi üle – noorematel tudengitel on ka bussiga suht odav sõita.

      iseasi, et rahvas räägib üldse igasuguseid asju, nähtavasti olenevalt sellest, kus keegi elab ja mis kell/päeval sõidab. ma olen lugenud hirmus palju raplalaste kommentaare, kes arutavad, et nüüd peab hakkama autoga Tallinna vahet tööl käima, sest rongi ei mahu ära.


Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: