tavainimene

“Meie, mustlased”

Posted in * by tavainimene on 10/11/2013

“Muidugi käisid vaatamas. Piletit ei ostnud, lärmasid siin. Et see on nende näitus ja nemad on pilte annetanud. Ma ütlesin, et no siis muidugi, et ega mina ei teadnud ju. Panin neile muusika mängima. Aga pärast ütlesid, et miks nii väike näitus. Ja siis tulid minu käest nõudma, et neil on korterit vaja. No kust mina selle korteri neile pean võtma? Korterit küsisid jah. Tööd, näed, ei küsinud.”

Umbes sellise nukkermuheda monoloogiga esines elu ja inimesi näinud muuseumitöötaja. Ma arvan, et tal oleks veel palju rääkida olnud. Ja kindlasti kuuleb tema omakorda näitusekülastajatelt palju värvikaid ja talletamist väärivaid lugusid.

Näitus on üleval Valga muuseumis  — Reena Purreti ja Annika Haasi väga ilus, mõjus ja hariv näitus Eesti mustlastest.

Mõni koht sundis neelatama. Ja mitmes asjas sain targemaks. Ja veel väga mitmest asjast oleks rohkem teada tahtnud. (No näiteks, mis muusikat nad tänapäeval kuulavad? Mis laule ise laulavad? Kuigi ma saan aru, et laulud-tantsud-uskumused on kuidagi … liiga klišeeohtlik valdkond.) Nii et nimitegelastest külastajatega tuleb nõustuda vähemasti ühes — näitus võinuks olla mahukam. Äkki peaks ERMi veebilehel olema rohkem taustainfot, mille juurde ruutkood uudishimuliku külastaja nutitelefoni juhib?

Aga see on tänamatu irin, sest tegelikult on näitus tõesti lihtsalt väga ilus. Ma absoluutselt annan andeks neile mustlastele, kes kunagi Tartu bussijaamas mu vihmavarju sisse vehkisid.

Kõrvalsaalis oli samal ajal väljapanek Valga õmblusvabriku ajaloost. Ühel pool seina suured, värvilised ja detailirikkad portreed salapärastest eksootidest. Teisel pool luitunud mustvalged grupipildid, eesrindlik masinõmblejate brigaad koos meistriga tootmisvõimlemist tegemas … ma parem ei hakka edasi kirjeldama. Minge parem ja vaadake ise; proovige antropoloogi pilguga.

Kuuldavasti läheb mustlaste-näitus detsembrikuust rändama, aga patriootlik eestimaalane võiks anda oma regionaalpoliitilise panuse ja Valgas ära käia. Rong väljub Tartust umbes kell kümme ja tuleb Valgast tagasi kolmveerand viis. Lisaks Valga muuseumile võib külastada isamaalise kasvatuse püsiekspositsiooni. Jaani kirikus on väärtuslik orel. Sellega Valga vaatamisväärsused enam-vähem ammenduvad, nii et peate programmi sisse planeerima üsna pika lõunasöögi. Raudteejaama ei maksa väga vara naasta, sest ootesaal on remondi tõttu suletud.

(Läti-Valgas on muidugi ka väike koduloomuuseum. Ja teatavasti tuleb sääl poodi otse Riiast trään: Eesti turist saab kaasa osta köömnesõira, pekipirukaid, kanepivõid ja Dzintarsi kosmeetikat. Praktiline perenaine võiks varuda R.D.A kaltsuka jaoks sularahalatte. Ja kui veab, saate ehk lasta mõnel mustlasel endale ennustada.)

 

4 Vastust

Subscribe to comments with RSS.

  1. nodsu said, on 17/11/2013 at 09:58

    Muusika kohta: sellest ajast, kui ma ühe mustlaseperega samas majas elasin, kuulasid nad enam-vähem iga päev “eh raz, ještso raz” laulu (ja mõni päev mitu korda ja väga kõvasti). Ja seda mustlaste hümni ka, mis algab “Dželem, dželem”. Ma ei leidnud küll praegu juutuubist kummastki laulust seda versiooni, mida naabrid pidevalt kuulasid, vbla oli üks põhjus see, et ma ei toksinud nimesid kirillitsas sisse.

  2. tavainimene said, on 17/11/2013 at 21:26

    Midagi sellist?

  3. tavainimene said, on 17/11/2013 at 21:35

    Ja veel:

  4. nodsu said, on 18/11/2013 at 03:19

    Lood on jah õiged, aga esitused olid teised. Kuigi teine neist on mu naabrite omale üsna sarnane.

    Vene estraad meeldis neile üleüldse ka.

    Ükskord juhtus selline huvitav lugu, et ma andsin Ungarist toodud ungarimustlaste kassetti naabrimehele kuulata, et ta räägiks, millest seal juttu on. Aga tema hakkas poole kuulamise pealt turtsuma, et millised rumalad sõnad seal on, ega tahtnud tõlkida.

    “Mustlaslaager läheb taevasse” oli teda kah millegagi pahandanud, seksist rääkimisega.


Lisa kommentaar

