tavainimene

Au tööle

Posted in * by tavainimene on 02/06/2013

Mida aeg edasi, seda suuremat ja sügavamat aukartust tunnen ma oma kadunud vanaema ees. Tal oli suved läbi kostil kuus lapselast vanuses üks kuni kuusteist. Nädalavahetustel lisandus neile veel kuus lapsevanemat — kokku kuraditosin suud lauas. Vesi tuli kaevust, solk viidi ämbriga välja ja pliiti köeti puudega. Ei olnud nõudepesumasinat, sügavkülmikut, mikroahju ega köögikombaini. Kohalikust poest polnud peale leiva, saia ja kalakonservide suurt midagi osta. Aga kõik olid söönud — kolm korda päevas, maitsvalt, tervislikult ja mitmekesiselt.

Ei olnud vanaemal ka pesumasinat. Tosina suvitaja pesu keedeti pliidil suures pajas ja nühiti pesulauaga suures tsinkplekkvannis. Sellessamas vannis pesti puhtaks ka lapsed. Kui neid just ei kupatatud ühe külatädi sauna, kuhu oli umbes kilomeeter maad ja mis andis selle mudilastekarjaga kokku ühe paraja espitsjooni. (Kogu selles lõigus tuleks muidugi umbisikuline tegumood asendada isikulisega: vanaema keetis, pesi jne.) 

Selle transvaali, lastekantseldamise, vaaritamise ja küürimise kõrval oli vanaemal kartulipõld, peenramaa ja kasvuhoone. Marjapõõsad ja õunapuud. Mahlad-moosid-kurgipurgid. Ja lillepeenrad — õlelilled, lõvilõuad, karukõrvad, levkoid.

Kuidas, KUIDAS ta seda jõudis? Mina jõudsin 0,5 mudilase (üks laps, kaks hoidjat) kõrvalt terve pika nädalavahetusega kartulid mullata, tomatid kasta, ühe mullahunniku laiali vedada, pool muru ära niita, neli masinatäit (mitteautomaat) pesu pesta ja oligi kõik. Kurgid-kõrvitsad on maha istutamata, juurikapeenardel haljendab umbrohi, lillepeenarde poole ma hoidusin juba vaatamastki. Ilmselt tuleb hakata puhkepäeva (“puhke-“) hommikutel varem tõusma. Kell viis on juba suur valge väljas ja näeb harvendada küll. Uni on nõrkadele.

9 Vastust

Subscribe to comments with RSS.

  1. nodsu said, on 02/06/2013 at 23:52

    öm, kui lapsi oli vanuses üks kuni kuusteist, siis arvatavasti see kuueteistpoolne ots oli pigem juba ise abiks kui vajas hoidmist. Selles mõttes, et kui me lapsena vanaema pool olime, siis suur osa ajast hoidsin ikka mina oma väikesel vennal silma peal, mitte vanaema, suurem osa ajast olime ju kuskil õues, metsas, jõe ääres, ega ta meil sabas ei käinud. No ja see, et lapsed aitasid vanaema pool olles peenraid rohida, marju korjata ja hekki pügada, oli samuti enesestmõistetav – kui täpne olla, siis hekipügamine oli muidugi pigem privileeg kui sundus, suurte laste privileeg, tittedel ei lubatud. Samuti sai lapsed poodi saata, sest lastele meeldib poes käia, kui nad tohivad ühtlasi endale maisikepikesi või moosipirukaid osta ja nad on selle nimel nõus poekäigu ette võtma ka siis, kui pood on kolme-nelja-viie kilomeetri taga.

    Linnavanaema pool rohimist ei olnud, aga see kehtis ikka, et poeskäijad on lapsed, mitte vanainimene. Ja muidugi käisime ka rannas omapead, ma olin ju suur inimene, kolmteist täis juba.

    • nodsu said, on 02/06/2013 at 23:58

      kusjuures ma ei mäleta, et mul oleks lapsena mingi tohutu kaelamurdev töökasvatus olnud, eks ole. Aga ma olen üsna kindel, et viieaastane pluss näiteks kaheteist-kolmeteistaastane (suuremast rääkimata) on lihtsam hoida kui lihtsalt viieaastane.

      Kui ma olen hiljem ise lapsi hoidnud, siis puhtalt selle koha pealt, et lastel oleks lõbus ja nad oma igavlemisega mind vähem tüütaks, on isegi kaks viieaastast etem kui üks viieaastane, aga selliseid ei saa muidugi päris omapead jätta, neil võib küll väga lõbus olla, aga tagajärjed ei pruugi mulle meeldida.

    • nodsu said, on 02/06/2013 at 23:59

      ah, sry, sul oli kahene, mitte viiene, see on muidugi hullem (või kuidas võtta, viiene jookseb veel kiiremini ja oskab veel leidlikumaid pahandusi välja mõelda). aga jään selle juurde, et asjalik teismeline oleks hoidmise juures pigem abiks kui tüliks.

  2. tavainimene said, on 03/06/2013 at 06:06

    Kaheteistkümnesed põrutasid külalastega omi mänge mängima ja väiksed nublud jäeti koju… Aga töö mõttes oli meist abi küll tagantjärele mõeldes nullilähedane.

    • nodsu said, on 03/06/2013 at 14:43

      huvitav, mul küll ei lubatud omapead mängima minna, kui väikevend vajas hoidmist. nii jõlkusid väiksemad meil suurematel lastel sabas ja kannatasid vaguralt ära kõik põlglikud märkused, mis “tittede” arvel tulid – sest suuremate lastega ringijõlkumine on väiksema jaoks nii prestiižne ja äge asi, et mis see paar põlglikku märkust selle kõrval ikka.

      nõudepesemisega saavad ju lapsed ikka ise hakkama? isegi nooremad kui teismelised?

    • nodsu said, on 03/06/2013 at 14:50

      mõtlesin, mis need lastetööd meil olid ja olidki nõudepesu, poeskäimine, hekipügamine, marjakorjamine; rohimine, kuigi karta on, et selle tulu oli rohkem pedagoogiline kui aianduslik. ja konkreetselt minu puhul selle vanaema juures ka põrandapesu, sest see maakodu oli Kunda lähedal ja mul tekkis obsessiivne tung põrandad tolmust puhtaks saada, mis tollase Kunda ligi oli muidugi läbikukkumisele määratud. nii ma pesin umbes iga päev põrandaid.

      no ja abitööd söögitegemisel; ja oma pesu pesin ma oma mäletamist mööda ise. mis see suveriiete pesemine siis ära ei ole.

    • nodsu said, on 03/06/2013 at 16:36

      asjale võis kaasa aidata ka see, et vanaema oli loomu poolest üsna laisk ega teinud parema meelega ühtegi liigutust üle hädavajaliku.

  3. tavainimene said, on 04/06/2013 at 07:52

    Minu vanaema oli äärmiselt töökas ja lisaks pehme loomuga, mistõttu minu töökasvatuses on ülisuured lüngad. Aiatöö võlud avastasin ma enda jaoks sügavas keskeas, marju korjata ei meeldi tänaseni ja koristamisega on ka suhe jahe.

    • nodsu said, on 05/06/2013 at 02:44

      mulle üldiselt meeldib marju korjata (nagu peaaegu kõik tegevused, mis lubavad söömisega päädida, sest mulle lihtsalt nii väga meeldib süüa) ja kui tüütuks läheb, siis ma mõtlen, et ma parajasti varastan neid ja kohe-kohe võib vahele jääda – jõudlus suureneb hoobilt. Sama töötab talvepuude kuuri saamise peal. A koristamise jätan ma alati tegemata, kui leidub keegi, kes seda minu eest teeb.


Lisa kommentaar

