tavainimene

Tõnu Õnnepalu “Mandala”

Posted in * by tavainimene on 05/03/2013

Tõnu Õnnepalu on oma romaani pealkirjaks pannud “Mandala”. See on väidetavalt universumi mudel, projektsioon geomeetrilisse kujundisse. Noh, romaan on ka natuke universumi projektsioon kujundisse, eks ole. Ja mis see inimese  — kirjaniku, kärneri, metsavahi — elu muud on kui püüd panna kokku üks ilus muster või maailmamudel, teades, et tuul selle nagunii laiali puistab.

Autori kirjutusviis tuletas mulle meelde juhtumit ühe kolleegiga, kes tuli särasilmi ja vaimustunult tuntud loodusemehe loengust. Küsimise peale, millest siis loeng rääkis, sattus ta siiralt segadusse, pilgutas silmi ja teatas, et “ega ta nagu õieti millestki ei rääkinudki, aga nii tohutult mõnus oli kuulata”.

“Mandala” on lisaks kõigele muule kuidagi väga põhjaeestilik raamat. Ma ei oska seda seletada. Hilistalvise pärastlõuna kahvatu päike, pikad sinised varjud lumel, raagus puu otsa külmanud üksik sibulõun — ja eriti see tume kuusehekk. Ma arvan, et need tuletavad mulle meelde kadunud Virumaa-vanaema.

Ja seda ma ka ei oska seletada, aga sõnapaar, mis mind kummitama jäi, on “Kasside Koguja”.

Ma tegin suuri tegusid: ma ehitasin enesele kodasid, istutasin enesele viinamägesid; ma tegin enesele rohu- ja iluaedu ning istutasin neisse kõiksugu viljapuid. Ma tegin enesele veetiike kasvavate metsapuude kastmiseks. /—/ Ja nõnda ma nägin, et ei ole midagi paremat, kui et inimene on oma töö juures rõõmus, kuna see on tema osa. Sest kes toob teda nägema seda, mis on pärast teda? /—/ Tee oma jõudu mööda kõike, mida su käsi suudab korda saata, sest surmavallas, kuhu sa lähed, ei ole tööd ega toimetust, tunnetust ega tarkust!

/—/

Kui pilved on täis vihma,
siis nad valavad seda maa peale;
ja langegu puu lõuna või põhja poole,
aga puu jääb oma langemise paika.
Kes valvab tuult, ei saa külvata,
ja kes vaatleb pilvi, ei saa lõigata.
Nõnda nagu sa ei tunne tuule teed
või luude-liikmete tekkimist raseda ihus,
nõnda sa ei tunne Jumala tööd.

5 Vastust

Subscribe to comments with RSS.

  1. TwD said, on 05/03/2013 at 18:06

    Eks ta lood sellised igavikulised ole. Minu meelest on seos nende kahe pildiblogiga, kus need tekstid olid ka ju…ja eks sealt körvalt siis syndis tasahilju see raamat. Aga ega ma ka täpselt tea.

    Mul hakkas kummitama väljend “mis sa teed ära”.

  2. Mõtsik Kaaren said, on 06/03/2013 at 08:25

    Ai, kui hea. Piibel tuleb meelde. Inimesi, kes nii sulnilt-meeltessulavalt kirjutada oskavad, õieti rohkem polegi. Minu arvates tuleb sellist raamatut lugeda… kindlasti mitte igapäevariietes ja kiluvõileiba mäludes. Õnnepalu on yks maagilisema sõnakasutusega kirjanikke, isegi vrdl poeetidega, vrdl kogu kaasaegse (eesti) kirjandusega. Mulle on meeldinud ja meelde jäänud kõik tema raamatud, mida olen kohanud, samas kui muu ilukirjandus on enamasti kiirelt ununenud ja tekitanud paraja pettumise ilukirjanduses kui sellises. Sest olen veendunud, et ILUkirjandus peabolema midagi enamat, kui elementaarsete (kirjutus)vajaduste rahuldamise koht, sest lugemine ON ju midagi enamat kui elementaarsete vajaduste rahuldamine.

  3. test said, on 06/03/2013 at 13:09

    Tsitaadid ongi Piiblist.

  4. Kadi said, on 07/03/2013 at 22:17

    See on üks imeline raamat.

  5. TwD said, on 08/03/2013 at 23:04

    @ Môtsik Kaaren – nii ma lugesingi. Selliseid kokkusattumusi tuleb vist ainult kord vöi paar elus – erakordselt hea raamat ja sama erakondne keskkond.
    Sain “Mandala” synnipäevakingiks septembris, kuid ei tulnud sobivat momenti.
    Aga detsembris tuli. Oli vaikne, argimuresid polnud ja miski ei kiskunud ka toast välja, kuna sadas peaaegu vahetpidamata, jöulueelne aeg Nizzas. Töin poest veini, juustu ja puuvilju ja lugesin hotellis terve öhtu ja pool ööd takkapihta. Yhe hooga. Ainuke, mis kiirustas mind tagant, oli lugu ise. Mötlesin kyll korra, et ma neelan ju liiga ruttu, aga siis mötlesin, et saan pärast uuesti lugeda, see pole dessert, mis söödud ja otsas.
    Ma läksin nii raamatusse sisse, et kui pilgu töstsin, ehmusin paar korda, sest ei saanud aru, kus ma olen.


Lisa kommentaar

