tavainimene

“Pärast Luciat”

Posted in * by tavainimene on 20/11/2012

NB  — lõpp paljastatud.

Keskealine kokk keskkooliõpilasest tütrega kolivad uude linna.  Esimesed kolmveerand tundi filmist ei juhtugi suurt midagi. Roberto püüab ennast sisse seada uues töökohas ja Alejandra koolis; isal, kes on pahur ja ärrituv, näib olevat suuremaid raskusi kui tüüne pealispinnaga tüdrukul. Ema kohta räägib tüdruk uutele koolikaaslastele, et see jäi vanasse kodulinna. Ainult Roberto hetkelisest murdumisest võib aimata, et kõik pole nii lihtne.

Tilkhaaval hakkab lisanduma infot: Roberto naine ja Ale ema on hukkunud autoõnnetuses. Kusjuures võib oletada, et õnnetuse hetkel oli roolis tüdruk, mida aga isa uurijale ärritunult eitab.

Siis pööravad asjad halvaks. Korteripeol uute koolisõpradega on Ale purjuspäi vahekorras koolivennaga, kes toimuvat telefoniga filmib ning video kõigile laiali saadab. Järgmisel päeval on koolis põrgu lahti — kiusamine, mõnitamine ja alandamine, mis võtab järjest räigemaid ja vägivaldsemaid vorme. Täiskasvanute paralleelmaailm on muidugi kõigest õndsas teadmatuses. Ale kannatab ega otsi abi; asi läheb järjest hullemaks kuni ühel kooliekskursioonil põgeneb tüdruk oma piinajate eest merre ja jääb murdlainetuses kadunuks.

Hommikul algab uurimine ning lõpuks saavad ka lapsevanemad ja pedagoogid toimunu jälile. Roberto, kes ei tea, et Alejandra on tegelikult ellu jäänud, vanasse kodulinna sõitnud ning kunagise kodu magamistuppa peitunud, röövib kooliteel saatusliku seksivideo autori ja lekitaja, viib ta kinniseotuna paadiga merele ning viskab vette. Lõpp. (Vaatajal on võimalus enda sisse kaeda ja küsida, kas ta ikka tundis kaasa ülemeelikushoos saatusliku vea teinud teismelisele, või hüüdis hoopis sisemine kohtunik, et paras va silmakirjalikule julmurile).

Filmi pealkiri näib vihjavat, et kadunud Lucíal on sündmustes oluline roll. Võib näiteks spekuleerida, et Ale kannatab vaikiva märtrina ega pöördu isa, õpetajate või politsei poole, kuna tunneb süüd ema surma pärast. Samuti võib pakkuda, et Roberto, saamata naise kaotuses süüdistada tütart, keda ta ju tegelikult väga armastab, poleks nagunii suutnud edasi elada ilma mingit sorti lunastusohvrita.

Vägivallatsejate tegudele film erilist tausta ei paku. Nemad on, nagu nad on. Noorloomad. Kehalt ja näolt nagu Kreeka jumalad, aru ja moraali poolest midagi kitse ja kärbse vahepealset. Kohati ületas nende jõhkruse motiveerimatus, arvestades ohvri mittevastupanu ja mittekaebamist, minu jaoks usutavuse piiri. Filmist või siiski välja lugeda mõistaandmist, et vägivalda soodustab vanemate, kooli ja ühiskonna lühinägelikkus ja jõuetus (kool: “me võime neile narkovõõrutust ainult soovitada”; politsei: “me ei saa neid küsitleda, sest nad on alaealised”). Nii et natuke nagu “Klass”, aga teravas Mehhiko kastmes.

*

Después de Lucía (IMDb)

*

Üks mõte tuli kinosaalis istudes veel. PÖFFi seansid võiks kuulutada näksivabaks. Ma saan aru, et valdav enamik meie kinodes linastuvaid meelelahutustooteid on mõeldud peamiselt lärmakaks tapeediks kallimaga nahistamisele, koola luristamisele ja plaksmaisi suhu ajamisele. Aga festivali puhul oleks nagu põhjust eeldada, et publik on tulnud siiski filmist osa saama ning vaikse ja tundliku draama puhul on üpris häiriv, kui sinu kõrval istuv seltskond häälekalt vängelõhnalisi juustukrõpse ragistab. Ei paku ju Vanemuise puhvet ka topsiga küüslauguleibu saali kaasa.

4 Vastust

Subscribe to comments with RSS.

  1. notsu said, on 20/11/2012 at 18:08

    Koolivägivalla ohvrid reeglina ei pöördugi kellegi poole, ilma et seal peaks üldse mingit traagilist ja süümelist perekondlikku tausta olema.

    Been there, done that. Sellistest asjadest lihtsalt ei räägita vanematele.

  2. tavainimene said, on 20/11/2012 at 21:39

    Ega vist jah. Kardad, et jama läheb veel suuremaks — kõik see uurimine, seletamine, muretsemine; kaebamise eest saad kiusajatelt topeltkoosa ja mõned õpetajad on ka tavaliselt nende poolel. Või siis on kiusamine nii peen, et raske on seda faktina fikseerida. Kellele sa lähed kurtma, et kõik sinu selja taga nägusid teevad?

    • notsu said, on 23/11/2012 at 05:37

      peamiselt see, et kuna see on alandav, siis ei taha, et üldse keegi sellest teada saaks, kui vähegi on võimalik teadasaamist vältida.

  3. udupea said, on 21/11/2012 at 16:31

    jah, paras šokk on pöffi raames ccplazasse sattuda küll.
    parim kild oli kino väravas: pöffi omad lähevad sealt, MEIE omad siit


Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: