tavainimene

“Idioot”

Posted in * by tavainimene on 25/10/2011

Mõtlesin minna vaatama uut Eesti filmi “Idioot”, aga võtsin nõuks enne romaani uuesti üle lugeda.

Oh sa kallis aeg. Küll oli raamat allakriipsutusi täis, viimasest lugemisest 10. klassis. (Ilmselt sai kirjandiks valmistutud; vähemasti pole see kirjand säilinud.) Ja muidugi olid kõik kriipsutused absoluutselt valedes kohtades. Üleüldse, missugune barbaarne komme. Puhkisin nördimusest ja pööritasin silmi, nühkisin kummiga kõik jutid maja ja vedasin kohe õigetesse kohtadesse uued asemele. Taganjärgi mõeldes oleks võinud teist värvi pliiatsi võtta. Kui elupäevi antakse, saab äkki kunagi veel kolmanda ringigi peale — teismelisena pakkusid huvi ikka kired, nüüd keskealisena psühholoogia ja sotsiaalia, varuks jäävad veel moraal ja religioon.

Aga et siis filmist. Lühikokkuvõte oleks selline, et nagu oleks tehtud tragöödiat Monty Pythoni väljendusvahenditega. Omamoodi nukufilm, nii aeg, koht kui tegelased äärmuseni tinglikud ja võõritatud. Ei meeldi mulle eriti selline laad. Ma kahtlustan (eks ikka omaenda rikutuse foonilt) seal mingit sellist plaani, et “kuna hästi teha võib-olla ei tule välja, siis teeme kohe algusest peale kindluse mõttes nii veidralt, et poleks võimalikki öelda, kas see on hea või halb”. Nii et pealtnäha julge teos on omamoodi just kindla peale minek.

Päris mitmes kohas krimpsutasin valuliselt nägu. No see dialoog. Keelt ei ole ikka võimalik ära võõritada. Eriti häiris miskipärast see, et kui venekeelsetes tiitrites ütles tegelane (umbes) “не могли бы вы одолжить мне тысячу, любезнейший”, siis eesti keeles kõlas “kle, saad sa mulle tonna laenata”. Võib-olla oli selle taga mingi taotlus, aga mulle jäi see tabamata.

Samuti oli mul kahju sellest, et Aglajast oli koos teiste Jepantšini tüdrukutega tehtud groteskne pupe ja inimest — armunud, arga, solvunud, uhket, lootusrikast, kõhklevat, piinlevat neiut — temas ei avanenudki. Nagu jäi kesiseks ka vürsti kuju, kes mõjus tõesti pigem pingutatult naeratava tobukese kui läbinägeliku, ausa ja kannatavana. Kõik need kalad ja tuvid ei teinud temast usutavamat messiat.

Seevastu Rogožin ja Nastasja Filippovna olid minu meelest head. Tõesti head, algusest kuni lõpuni. Ju siis põrgu on tänapäeva inimesele usutavam kui taevas. Nojah, paraku. Kui Dostojevskil võrgutati traagiline kangelanna vististi 16aastasena, siis filmi jaoks, märkasin, tuli see hukatuslik sündmus 12. eluaasta juurde nihutada — kuuesteistaastase kabistamine nüüd mõni patt.

Mis mulle veel meeldis? Rong kui kirik (või vastupidi) — väga tore leid mu meelest. Puupinkidel tukkujad, kes loodavad, et väljudes on nad kuskil mujal kui sisenedes. Nastasja Filippovna portree kui anti-ikoon oli hea. Žilett Rogožinil kaelaristi asemel kaldus juba kitši, aga ikkagi miskipärast mulle meeldis. Ja tegelikult oli veel tugevaid stseene, kus see hirmus kunstilisus tagaplaanile jäi ja inimesed esile tõusid, nii et sai neile kaasa elada. Aga siis jälle — parts! — miski imelik pisuhänd.

Mõtlesin veel, et film peaks ju tegelikult olema romaanist täiesti eraldi seisev teos. Või ei peaks? Illustratsioon ta ju ometi ei ole, ega kommentaar? Ma siiski kardan, et kui ma poleks raamatut lugenud, poleks ma filmist suurt midagi aru saanud. Eks ma nüüd siis arvustustest ja intervjuudest loen, mis ja kuidas. 

*

Jah. Hommikupoole istusin ühel töökoosolekul. Istusin suure akna, õieti klaasukse vastas, kust lõunane päike mulle otse näkku paistis, nii et ma hädavaevu nägin teisi laua ümber istujaid. Aga ma ei vaadanudki neid, sest minu pilk oli pidama jäänud eemal seisval väiksel majal. Maja oli puust ja pruuniks värvitud. Tagaplaanil olid tumedamad kuused, aga otse maja ümber seisid mõned kased, mille kollastest lehtedest päike läbi paistis nagu kallist pitsist. Ja selle kuldse pitsi kumas seisis katusel korstnapühkija — imeliselt graatsiline ja peen must kuju. Ja ta seisis seal katusel, ja mina vaatasin teda, ja tollel hetkel ei olnud midagi muud maailmas olemas.

Lisa kommentaar

