tavainimene

Vingerjas

Posted in * by tavainimene on 07/06/2011

Juhtusin hiljuti ühe blogi kommentaaridest lugema kellegi arvamust, et kõik, kes olid nõukaajal oktoobrilapsed, pioneerid või komnoored, on vääritud närukaelad, kuna neil oli võimalus kujundada nimetatud organisatsioonide kohta informeeritud seisukoht, võtta moraalne positsioon ning keelduda kurjust teenimast. Veider küll, aga see täiesti tundmatu inimese anonüümne kommentaar puudutas mind kuidagi isiklikult. Mis siis, et mõistusega võttes saan ma aru, et internet on koht, kus väga erinevad inimesed väljendavad väga erinevaid seisukohti, millega minul ei pea mitte midagi pistmist olema. Kuidas see vanasõna oligi: eks see koer karjata, kelle pihta kaigas käib. Pihtas, põhjas.

Hakkasin mõtlema, et ma olen kahtlemata lapsepõlves ja noorena väärituid tegusid teinud. Olen valetanud, olen saladusi välja lobisenud, olen kiusu ajanud, olen kiusamist sekkumata pealt vaadanud, olen mõtlematusest halvasti öelnud ja olen ka teadlikult halvasti öelnud eesmärgiga haiget teha. Mõnegi episoodi pärast närivad süümepiinad, aga pioneeriks ja komsomoliks olemise pärast pole ma seni küll silmatäitki und kaotanud. Võib-olla on see ohtlik ennastõigustav tuimus, mis sillutab teed järgmistele verejanulistele diktaatoritele?

Kes siis vabandust ei leiaks. Alates sellest, et “ma ei teadnud”. (Järgneb igavene vaidlus, kas rumalus on moraali kategooria või mitte.) Ja mis kõige käepärasem — sünniaega ja -kohta ei saa valida. Kõik ju tegid. Maksid makse. Täitsid VTK norme. Sooritasid  eksameid “teaduslikust kommunismist”. Laulsid laulupeol ENSV hümni. Kuivõrd süsteemis olid teatud juhtudel ka parteitutele kvoodid ette nähtud, siis võis ju olla, et ka parteisse mitte astuja aitas selle mitteastumisega tegelikult režiimil tolle kuritegelikke eesmärke saavutada. Moraalselt täiesti õigeks saaks pidada ainult seda, kes läks oma kompromissituses viimse lõpuni. Tegelikult oli ju igaühel võimalus sõita Moskvasse ja üritada isetehtud lõhkekehaga Kremlit rünnata. Kõik, kes jäid ellu, olid kokkuleplased. Aga keegi pidi ju ellu jääma?

Ähh, hale on ikka see “seestpoolt õõnestamise” ja “veel halvema ära hoidmise” jutt. Küll oleks hea ka õige olla. Vabana sündinud. Aga ei ole.

4 Vastust

Subscribe to comments with RSS.

  1. mnjah said, on 07/06/2011 at 12:45

    Eks tänased noored ole nagu omaaegsed väliseestlased – mugav on ju ohutust (ajalisest) kaugusest targutada, käed puusas. Mina olin oktoobrilaps ja pioneer, sest lahe oli. Mu väga eestimeelne perekond ei pannud seda kuidagi pahaks, vanaema tegi pioneeriks astumise puhul isegi koogi. Üks klassivend ei astunud perekonna keelu tõttu pioneeriks, temast oli kahju, ta ei saanud luurekat mängida ega Armeeniasse sõita. Kui saabus komsomoli astumise aeg, tegin juba ise teadliku valiku: siin on piir, siit ma üle ei astu, komsomol ei ole enam lasteorganisatsioon, vaid punaste pesa. Samas, pool klassi ikkagi astus sinna.

  2. tavainimene said, on 07/06/2011 at 13:25

    Meie koolis olid komsomolitegelased sellised… popid. Ilusad, moekalt riides, hästi lahedad, täiskasvanulikud. Käisid raadiosõlmes kurameerimas ja lasid vahetunni ajal krapist diskomuusikat. Punavärgist ei teadnud nad küll ööd ega ilma.
    Aga ehk on seegi üks tagantjärgi eneseõigustus ja asjade ilusamaks mäletamine.

  3. Keit said, on 08/06/2011 at 13:34

    Mäh, ma laulsin ka veel lasteaias “Lenda, lenda, rahutuvikene…” ja unistasin pioneeriks saamisest. Alles hiljem sain aru, et tuvid on enamasti hallid ja situvad aknalaua täis.

  4. tavainimene said, on 08/06/2011 at 13:47

    Tuvid on tiibadega rotid. Eks kogu see suur rahuvõitlus oli ka nagu kaks nurkaaetud rotti vastamisi hambaid näitamas.


Lisa kommentaar

