tavainimene

Komakomistus

Posted in * by tavainimene on 01/06/2011

Ma suudan rohkem kui sina.

Ma suudan rohkem, kui sa mind aitad.

Ma suudan rohkem kui sa arvad.

Kahe esimese lausega on asi selge. Aga kas kolmandas käib “kui” ees koma või mitte? Värskelt koolitatud inimesed raiuvad, et käib küll, aga minu käsi ei tõuse teda sinna panema.

11 Vastust

Subscribe to comments with RSS.

  1. tuhatjalgne said, on 01/06/2011 at 10:29

    Aga ma ütleks, et ei käi koma. Seal on ju ka võrdlus nagu esimese lauses, samas kui teises lauses seatakse tingimus. Kui paned koma, on mõte umbes selline, et juhul kui sa arvad (ei tea mida siis?), siis ma suudan rohkem. Täiesti loogikavaba.

  2. poliitiliselt korreknte printsess said, on 01/06/2011 at 10:52

    Ma tunnen su valu.

  3. tavainimene said, on 01/06/2011 at 15:46

    Liig’ ränk see kahevahelolu koorem kanda on.

  4. p-karu said, on 01/06/2011 at 18:14

    Käib. Kõrvallause ju (öeldis ‘arvad’).
    (Läheb teeb Helju Valsi mälestuseks tassi vana kooli kohvi, puru alla ja keev vesi peale. Kui keeduspiraali üles leiaks, keedaks vett sellega.)

  5. tavainimene said, on 01/06/2011 at 19:11

    Rahulikku und Helju Valsile. Vana kooli kohv peaks olema ubadest jahvatatud Straume kohvimasinaga.

    Aga tulles tagasi komade juurde — siin peab olema mingi konks. “Arvad” ei ole õige öeldis, ta on mingi… öeldiseks maskeerunud nimisõnafraasi osis.

    Ma tulen varem kui sa ootad.
    Ma tulen varem, kui sa ootad.

    On ju sisuline vahe?

    • p-karu said, on 02/06/2011 at 09:49

      Ja muidugi veel parem, kui ise röstitud ubadest. (Ilmselgelt koma vaja kui ette.) Straume kohviveski mul isegi on, aga pärast katset metspähklimassi teha on jahvatajaelement natuke ära väändunud.
      Komadest rääkides on otsustav kriteerium lauselisus. Vt http://www.eki.ee/books/ekk09/index.php?p=5&p1=3&id=478, eriti punkt kolm.

  6. notsu said, on 02/06/2011 at 00:51

    Ega kogu keelt ühetähenduslikuks nagunii ei saa, tuleb leppida, et aeg-ajalt võivad ühesuguse välimusega laused/sõnad tähendada kaht eri asja.

    • notsu said, on 02/06/2011 at 00:52

      (muidu lähekski luule, kalambuuride jms tegemisega raskeks.)

  7. muhukadri said, on 02/06/2011 at 01:58

    Kas ei rakendu siingi lihtne reegel, et võrdlus-kui ees ei käi koma, ajalise kui ees käib? Või paneme hääletusele?

  8. Tuuli said, on 02/06/2011 at 10:22

    Inimene näeb enam kui ta vaatab.
    Inimene näeb enam, kui ta vaatab.

    Kas teie arvates annab koma siin tähendusvahe? Minu arvates annab. Lause pärineb Peep Nemvaltsi 10. klassi eesti keele õpikust (1988).

    Teine selline lause, millega hiljuti jändasin: Eestis toodetakse teravilja rohkem kui tarbitakse.

    Ma saaksin aru, kui eesti keeles oleks kaks erinevat kui-d (nagu inglastel on if ja when). Aga kuna pole, siis peaks minu meelest vahet tegema koma abil. Praegune reegel seda ei lase, koma tuleb panna iga kui-ga algava kõrvallause ette, milles on öeldis.

  9. P. said, on 02/06/2011 at 13:01

    Ei käi koma.


Lisa kommentaar

