tavainimene

Kirjandipäev

Posted in * by tavainimene on 25/04/2011

Käisin — juba peaaegu traditsiooniliselt — vaatlemas, kuidas noored lõpukirjandit kirjutavad. Helde aeg, kui toredad nad ikka on! Nii oivaliselt noored ja idealistlikud! Nad tõepoolest usuvad veel kõike seda, mida me kõik tahaksime aga enam ei suuda uskuda.

Targad on noored muidugi ka. Lasin lauale unustatud keemiaõpiku korraks pöidla alt läbi ja vangutasin imetlusega pead. Mulle meenuvad aastatetagusest põgusast mõlemapoolselt jahedast kokupuutest orgaanilise keemiaga heal juhul propaan, butaan ja etanool. Aga neil — elektronkatted, orbitaalid, valentsid ja jumal teab mis aatomifüüsika. Bioloogiaga on pea sama lugu, hiljuti sirvisin ühe gümnasisti õpikut ja mul on kuri kahtlus, et kolmandikku seal räägitavast polnud minu kooliajaks veel avastatudki.

Kirjandit kirjutatigi sedapuhku keemiaklassis. Seinal rippus hiigelsuur Mendelejevi tabel. Teadusliku nimega elementide perioodilisussüsteem. Kuigi  vähemalt välisel vaatlusel pole selles ei süsteemi ega perioodi. (Jaa, jaa, ma tean küll, see on see orbitaalide värk, muidugi.) Minu meelest väga tugev argument Intelligentse Disaineri vastu — kindlasti oleks ta suutnud välja mõelda midagi palju elegantsemat kui see poolikut ristsõna meenutav käkerdis, milles kahe ruudu alla peab mahtuma veel terve eraldi lisarida.

Aga üldiselt vaatlesin ma siiski rohkem kirjutajaid, nagu päevakäsk ette nägi. Kirjutavat inimest on üllatavalt huvitav vaadata. Seda enam, et neid on nii erinevaid tüüpe. Üks tuleb kohale, istub maha, tõmbab korra ninaga ja hakkab kirjutama. Kirjutab kätt paberilt tõstmata ühtlase ümmarguse käekirjaga mustandi valmis (selles on vast üks mahakriipsutus), võtab siis nohinal puhtandilehe ja kannab kogu teksti sama ümmarguse käekirjaga sinna ümber. Täpselt 600 sõna. Kell 14 on ta läinud, uued tegemised ootavad. Teine on laua joogipudeleid, pastakaid ja šokolaaditahvleid täis ladunud, kulutab ainuüksi mõistekaardi joonistamise jaoks kolm mustandilehte, küsib neli korda välja ja lõpetab kirjutamise 10 sekundit pärast kella kukkumist, hädaldades, et nii palju olulist jäi ütlemata.

Kuuldavasti oli tänavu viimane klassikaline küpsuskirjand. Järgmine aasta on juba emakeele osaoskuste eksam või midagi säärast. Tunnistan ausalt, et minul on sellest kahju. Minu meelest oli see üks tore põlvkondi siduv traditsioon meie hariduselus. Kogu riik elas raadio juures kaasa, kui kirjanditeemasid ette loeti. Paaril viimasel aastal on niigi eksam lihtsamaks muutunud, iga teema on kirjutaja jaoks paari lausega lahti mõtestatud. Järgmisel kevadel antakse siis juba valmis tekstid ette ja palutakse kommenteerida. Kahekümne aasta pärast on järel ilmselt ainult õige-vale test väidetega “ühiskonna arengu võti on haridus” ning “kultuur on meis ja meie ümber”.

4 Vastust

Subscribe to comments with RSS.

  1. notsu said, on 25/04/2011 at 22:27

    Meil tulid elektronkihid ja orbitaalid juba anorgaanilises keemias (mitte kohe, vaid teisel või kolmandal aastal, kui keemiat õpiti), orgaanilises oli neist palju vähem juttu. Kusjuures minu poolt vaadates on kahju, et elektronikihid kohe koos keemiaga ei tulnud – siis, kui asi elektronkihtideni jõudis, sain ma esimest korda asjast aru, ma olin selleks ajaks juba mõtlema hakanud, et ma ei hakka keemiat iialgi nokkima, aga nii kui keemia otsapidi füüsikaks läks, muutus asi lihtsaks ja pidi kuidagi vähem pähe õppima, sai rohkem ise tuletada (mendelejev võis alati laua peal olla, nii et see oli see materjal, millest muid andmeid tuletada sai). Ma mäletan, et ma tegin sellest kooli ajal järelduse, et ainult põhjalikult ongi mõtet õpetada, muidu ei ole ju üldse võimalik aru saada.

  2. tavainimene said, on 26/04/2011 at 05:43

    Seda õpikut sirvides ma mõtlesin küll, et siin võiks küll nendest moodsatest elektroonilistest, interaktiivsetest ja mitmemõõtmelistest õppevahenditest abi olla. No midagi sellist nagu Khan Academy, aga oluliselt parema graafikaga.

  3. Indigoaalane said, on 26/04/2011 at 07:08

    selle viimase ettepanekuga võiksid sa ilmselt järgmised valimised võita:) kõik noored oleks su poolt…

    • tavainimene said, on 26/04/2011 at 09:29

      Enne tuleks muidugi kindluse mõttes valimisiga 16 aastale alandada.


Lisa kommentaar

