tavainimene

“Generation A”

Posted in * by tavainimene on 17/03/2011

Douglas Couplandi “Generation X” oli raamat, mis tabas mind õigel hetkel täpselt õigesse kohta ja pani tükiks ajaks õhku ahmima. “Microserfs” oli ka veel minu meelest väga hea. “JPod” oli juba lahjem ja siis tuli mul Couplandiga pikem paus sisse.

Nüüd siis “Generation A”. Omamoodi ulmekas, mille tegevus toimub lähitulevikus, umbes aastal 2024 — ajal, mis on praegusest mitte palju erinev, lihtsalt veel natuke rohkem liigestest lahti. Üks tähelepanuväärsemaid erinevusi: mesilased on teadmata põhjusel välja surnud, tuues kaasa neist tolmlemise osas sõltuvate taimede hävingu. Õunad on muutunud luksuskaubaks ja viimaseid purke mett müüakse oksjonil kümnete tuhandete dollarite eest. Ning siis saab viis noort inimest viies erinevas paigas üle maakera mesilaselt nõelata…

Siin oleks nagu kokku segatud Strugatskite “Ajastu ahistavad asjad”, Gaimani moodsad muinasjutud ja Houellebecqi sotsiaalkriitika, aga üks pluss üks pluss üks ei anna päris kolme välja. Faabula jääb minu meelest nõrgaks, eriti lõpplahendus tundub kuidagi cheesy. Umbes nii, et märulifilm lõpeb viimase kohutava plahvatusega, tsivilisatsioon on praktiliselt hävinud, tolm langeb maha — ning siis tõuseb kangelane rusude vahelt püsti, süles väike laps, kes tal on õnnestunud imekombel päästa. Ja kuidagi peaks see meile mõista andma, et “on siiski veel lootust”, kuigi objektiivselt võttes on kõik läbi mis läbi.

Hakkasin mõtlema, et kui X-põlvkond oli autori enda põlvkond, siis A-põlvkond peaks olema enam-vähem tema laste vanune. No ja kes see vanainimene kannatab vaadata, kuidas blaseerunult vaimutsev noorus oma elu tühja põletab. Ikka tahaks sekkuda ja õiendada, et “tehke midagi mõistlikku, elu on lühike, uskuge mind, ma olen seda kõike omal nahal proovinud”.

Eks muidugi mina olen ka vahepeal palju aastaid vanemaks saanud. The magic is gone. Couplandi nagu-muuseas tähelepanekud infoajastu kultuuri ja ühiskonna kohta on siiski täitsa nauditavad. Ja, nagu autori koduleht ütleb, “it champions the act of reading and storytelling as one of the few defenses we still have against the constant bombardment of the senses in a digital world.” Mis on mõistagi ainult kiiduväärt. Kahju ainult, et satiirina kirja pandud “e-pood, mis müüb mp3-faile väidetavalt kuulsuste elamutes salvestatud vaikusega” varem või hiljem tegelikkuseks saab.

5 Vastust

Subscribe to comments with RSS.

  1. sol said, on 17/03/2011 at 21:14

    Kahjuks ei ole mina ühtki neist raamatuist lugenud. Aga juba Mihkel Mutt, mu teismeea suurimaid mõjutajaid, kirjutas sellest, kuidas kõik, mida vanad inimesed nii tüütult korrutasid, lõpuks ikkagi tõeks osutub. Mutt oli neid ridu kirjutades umbes sama vana, kui mina praegu…

  2. tavainimene said, on 17/03/2011 at 21:31

    “When I was a boy of fourteen, my father was so ignorant I could hardly stand to have the old man around. But when I got to be twenty-one, I was astonished by how much he’d learned in seven years.” (Mark Twain)

    “By the time a man realizes that maybe his father was right, he usually has a son who thinks he’s wrong.” (Charles Wadsworth)

  3. kaaren said, on 18/03/2011 at 16:49

    Hukas noortest saavad hukas vanainimesed.
    (Kaaren)

  4. tavainimene said, on 18/03/2011 at 17:57

    Ma kohe mõtlesin selle peale. Vahel on ka nii, et noorest, kes on pealtnäha hukas mis hukas, kasvab üpris ontlik vanainimene. Need, kes vanalt hukas on, nende hukatuse eosed on noores eas tihtipeale kuidagi varjatumad.

  5. notsu said, on 18/03/2011 at 23:13

    Kaarna kommentaar on kümnesse, mul on sarnane mõte peas käinud, ainult vastupidi: vahel kui ma näen eriti tigedat ja vinguvat vanainimest, siis esimene reaktsioon on küll see, et “näe, mis koledaid asju vanadus inimesega teeb,” aga siis tuleb arukam mõte, et küllap ta vingus juba noorena.


Lisa kommentaar

