tavainimene

Nii lihtne see ongi

Posted in * by tavainimene on 16/02/2011

Filmiasjandusest veel. Uurisin ka seda stsenaariumi kirjutamise õpetust. Põhimõtteliselt koorub välja umbes selline kondikava:

lk 1 – avastseen määrab ära kogu filmi üldise tonaalsuse ja kirjutatakse kõige viimasena
lk 2-9 – näitab ära loo maailma, peategelase ja tema status quo
lk 10-12 – toimub lugu käivitav sündmus, peategelane kohtub probleemiga, mis muudab tema elu
lk 13-18 – näitab ära, milles seisneb vastasseis, ja annab aimu, millised on takistused peategelase teel
lk 19-22 – kerib üles pinge
lk 23-25 – toimub üllatav areng, mis sunnib peategelast tegevusse asuma, et oma eesmärk saavutada
lk 26-30 – peategelane kohtub esimese takistusega
lk 31-33 – toimuvad maailma ja tegelaste viimased tutvustused
lk 34-38 – algab peategelase võimaluste järkjärguline elimineerimine
lk 39-44 – saab selgeks,  et peategelane ei saa olukorrast lihtsalt minema jalutada
lk 45 – stseen, mis tuletab meelde keskse konflikti
lk 46-54 – pinge kasvab, takistused suurenevad
lk 55-56 esimene kulminatsioon, mis on lõpplahenduse vähendatud peegeldus, peategelasel õnnestub saavutada väike võit
lk 57-60 – tähtis õnne pöördumine või asjaolude ilmsikstulek, mis muudab loo arengusuunda, tagasiteed vana juurde enam ei ole
lk 61-64 – pinge kasvab
lk 65-69 – korraks astub lavale kõrvalliin
lk 70 – romantiline hetk
lk 71-72 – oht läheneb, pinge kasvab
lk 73-74 – peategelane leiab mingi uue võimaluse või plaani
lk 75-76 – teine meeldetuletusstseen, mis on seotud esimesega (lk 45) ja tuletab uuesti meelde keskse konflikti olemust
lk 77-80 – peategelane alustab uue plaani elluviimist, pinge kasvab haripunktini
lk 81 – kõrvalliini ja pealiini ühendamine
lk 82-85 – peategelane on täiesti vastu seina surutud ja näiliselt kaotanud
lk 86-87 – hakkame saama esimest aimdust uutest jõujoontest, mis viivad lahenduseni
lk 88-89 – peategelane teeb viimase otsustava eesmärgile suunatud pingutuse
lk 90-99 – kiire sündmuste areng
lk 100 – otsustav pööre, mis juhib loo lahenduseni
lk 101-107 – lahenduse ja selguse saabumine, lugude ja liinide lõpetamine, otste kokku viimine
lk 108-109 – rahunemine, epiloog
lk 110 – avapildi vastand, mis näitab, et on toimunud muutus

Noh, see sõrestik jutukangaga katta peaks ju olema juba käkitegu. Oleks ma arvutiasjanduses rohkem kodus, paneks ise kokku sobiliku narratiivigeneraatori:

3 Vastust

Subscribe to comments with RSS.

  1. nodsu said, on 16/02/2011 at 15:45

    Ecol oli midagi taolist, aga spetsiifilisem: samasugused muutujatega skeemid, kuidas teha Antonioni filmi, kuidas teha Fellini filmi, kuidas teha Visconti filmi, kuidas teha Godardi filmi… vbla oli keegi veel.

  2. tavainimene said, on 16/02/2011 at 15:58

    On jah.

    Eks neid ole veelgi, tõsisemaid ja jaburamaid. Enamasti jaburamaid. Ma ühte proovisin ja sain tulemuseks: “Drama: An antisocial loner teams up with a kind hearted prostitute to win a wager. In the process they are locked in a haunted house with a gay interior decorator. By the end of the movie they run away from 2 oogly mothers-in-law and end up winning the admiration of their 3rd grade teacher, living happily ever after.”

    Või siis siit midagi.

  3. kaaren said, on 22/02/2011 at 11:59

    Kui peen.
    Aga tõsist alternatiivfilmi teha soovija peab sellisest lugemisest eemale hoidma. Ettearvatavus, syzhee & kaanonid on Kunsti surm!


Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: