tavainimene

Pühatu ja peletu

Posted in * by tavainimene on 27/12/2010

Ma ei tea, see maausu värk paneb mind järjest rohkem kulme kergitama. Mitte sellepärast, et mind kõrbemonoteismide poole tõmbaks, pigem vastupidi. Mul on tunne, et maausk ise läheb järjest rohkem importuskude nägu. Juba pusitakse kokku teoloogiat (“Taar /…/ on kehatu ja kujuta, kõikeläbiv vägi, ylim jõud ja vaimsus, suur tundmatu, hõlmamatu, haaramatu, mis täidab nii inimesi kui kõike muud olemas olevat”). Mhh. Hea veel, et ei kirjutata traktaate Ilmalinnust kui koorumatust algmunejast vms. Juba juurutatakse ka terminoloogiat selle teoloogia pinnalt (loond : loona : loonda, no ei ole see minu kõrvus maakeele pärane). Ja need kojad oma vanemate, vardjate ja kirjutajatega.

Sama võõras tundub taarausk, mis minu silmis on keldi- ja germaaniainelise rahvusromantilise euromütoloogia kõverpeegeldus. Valgetes rüüdes preestrid kuldsete kanneldega tammesalus püha ohvritule juures — ei tunne ma ennast selles ära. Aga noh, arenenud kultuurrahval peab ju eepos olema, ja kui ei ole, siis tuleb ta välja mõelda. Mis siis, et rahvas koosneb pigem lüürikutest kui eepikutest.

See pole see, pole see. Animismi ja animatismi moodsaid definitsioone ei saa tagasi tõlgendada nii, et igas raheteras ja nöörijupis elab vaimolend. Ei olegi üldse mõtet üritada vastavat dogmaatikat konstrueerida. Süllogistlikust loogikast pole unenäos kasu. Saunaleili ei saa kotti ajada ja ära kaaluda.

Mulle kui tugeva spirituaalse puudega inimesele sümpatiseeriks maausu juures just loodusega kooskõlas mõistlik kulgemine, mis ei vaeva üldse pead vaimse mõõtmega ega ürita hõlmata hõlmamatut. Aga no kus sa.

11 Vastust

Subscribe to comments with RSS.

  1. notsu said, on 27/12/2010 at 13:48

    Ei tea ma suuremat, kuidas siin ajaloolise maausuga oli, aga meenus National Geographicu hazdade-artikkel. Hazdad on elav loodusrahvas, sellised kiviaja inimesed, eks ole, või vähemalt lähim kiviaja inimesele, kes tänapäeval alles on. Ja nende “usund” ongi rohkem niisama kulgemine, ajakirjanikul jooksis pidevalt juhe kokku nende rituaalide ja pühalike kommete puudumisest (nt ei olnud neil matusekombeid ega abiellumiskombeid). Mõned traditsioonid nagu olid, aga need toimetati asjalikult ära, kusjuures osalised võisid vahepeal südamerahuga põõsas kusel või seksimas käia.

    No Hadza adult has authority over any other. None has more wealth; or, rather, they all have no wealth. There are few social obligations—no birthdays, no religious holidays, no anniversaries.

    […]
    There are no wedding ceremonies. A couple that sleeps at the same fire for a while may eventually refer to themselves as married. Most of the Hadza I met, men and women alike, were serial monogamists, changing spouses every few years. […] There was a bevy of children in the camp, with the resident grandmother, a tiny, cheerful lady named Nsalu, running a sort of day care while the adults were in the bush. Except for breast-feeding infants, it was hard to determine which kids belonged to which parents.
    […]

    There is no specific belief in an afterlife—every Hadza I spoke with said he had no idea what might happen after he died. There are no Hadza priests or shamans or medicine men. […]

    The most important Hadza ritual is the epeme dance, which takes place on moonless nights. Men and women divide into separate groups. The women sing while the men, one at a time, don a feathered headdress and tie bells around their ankles and strut about, stomping their right foot in time with the singing. Supposedly, on epeme nights, ancestors emerge from the bush and join the dancing. One night when I watched the epeme, I spotted a teenage boy, Mataiyo, sneak into the bush with a young woman. Other men fell asleep after their turn dancing. Like almost every aspect of Hadza life, the ceremony was informal, with a strictly individual choice of how deeply to participate.

    Kui ma veebist hazdade kohta veel infot otsisin, jäi aeg-ajalt ette teooria, et rituaalsus on põlluharimisega seotud, ja mulle jäi mulje, et põllumajanduse ja rituaalide suhe on selline muna-kana mõistatus – kumb tuli kummast, kas rituaalid põlluharimisest või vastupidi?

  2. notsu said, on 27/12/2010 at 13:49

    (sry, tagidega juhtus nähtavasti midagi veidrat)

  3. notsu said, on 27/12/2010 at 13:51

    … igatahes võiks sellest järeldada, et regenereeritud maausk on naasmine siinsete põlluharijate maailmapilti, ainult et millegipärast tehakse seda loodusläheduse sildi all (aga mis looduslaps põlluharija ikka on, korilasega võrreldes täielik mitšurinlane.)

  4. tavainimene said, on 27/12/2010 at 14:33

    See on huvitav rahvas jah. Ühest küljest on nad oma eluviisiga vist assimileerumise piiri peal. Teisest küljest, kui tuleb see “meile tuntud maailma lõpp”, olgu siis ökoloogiliste või ökonoomiliste kollapside läbi, võivad just neil olla suhteliselt head ellujäämisšansid. Ja kui meile tuntud maailm siiski veel vastu paneb ja hadzad ellu jäävad ja näiteks islamiseeruvad, siis võivad kunagi tulevikus nende isemõtlejad sellesama NG artikli või Kohl-Larseni vm põhjal ehitada igasugu rafineerit konstruktsioone.

    • nodsu said, on 27/12/2010 at 23:34

      Ma sain artiklist aru, et väga kõvasti assimileeruma nad ei kipu, sest oma eluviis on oluliselt mugavam (vähem tööd peab tegema), jama tuleb siis, kui riik nende siiamaani rahulikult söötis seisnud (kuna ebaviljakat) jahimaad “arendama” hakkab, mis võtab neilt eluvõimaluse ära ja arvatavasti päädib kohaliku keskkonnakatastroofiga, nagu nende arendamistega eriti soojadel maadel ikka läinud on. Seal kirjutati ka seda, et ikalduseaegadel on pigem põlluharijad-karjakasvatajad nende poole nende moodi elama kolinud, et näljaaeg üle elada – küttimine-korilus on teatavasti ikaldustest vähem haavatav, üks taim langeb ära, siis teist ikka on, seni kuni maa kasutamine liiga intensiivseks ei muutu.

  5. sol said, on 27/12/2010 at 15:46

    Minuarust lähevad kõik usundid, nii maausk kui kõrbemonoteismid järjest enam seda rada, et igaüks kujundab endale ise usu, maailmavaate, rituaalid ja reeglid. Oma maitsele ja intellektile vastavalt ja oma maiste huvide õigustamiseks muidugi ka; saab lõbusasti miksida kristlust maausuga ja tempida juurde tilgake budismi. Või olla veendunud ateist, kes usub, et inimkonna lõid Siriuselt tulnud sabaga reptiiltulnukad.
    Juba praegu valitseb vähemalt meie sekulaarses riigikeses tõeline uskude kokteil, mida antropoloogidel võiks olla põnevamgi uurida, kui mingeid hadzasid.
    Aga võibolla on sellist sorti usuvabadus isegi hea. Kahjuks leidub alati keegi, kes teab, milline peab olema “õige” maausk või “õige” kristlus või “õige” psühholoogia ja üritab seda kõigest väest teistelegi selgeks teha.

    • tavainimene said, on 27/12/2010 at 16:08

      Nojah, selles viimases olen mina ka osaliselt süüdi — et mul on ettekujutused, missugune oleks õige maausk või õige kristlus. Aga vähemalt ma ei ürita kõigest väest seda teistelegi selgeks teha, vaid pobisen niisama oma nina ette.

  6. sol said, on 27/12/2010 at 18:41

    Nomaitea. Ma sain küll aru, et see pobin on suunatud nende valgeis rüüdes kuldsete kanneldega maausupreestrite pihta, kes tähtsalt mingit maausuterminoloogit ja -reeglistikku kehtestavad, üritades meid uskuma panna, nagu pärineks see kõik aastatuhandete tagustest algallikatest, mitte nende endi kõrvade vahelt.

    Kristlusega on juba ammugi nii, et see tähendab kõike ja mitte midagi, nii vastandlikud võivad olla kristluse eri voolud.

  7. tavainimene said, on 27/12/2010 at 19:06

    Hoo, siit kisub välja postitust pealkirjaga “Minu kristlus” :)

    • nodsu said, on 27/12/2010 at 23:29

      Mul oleks kristlasena teatud tüüpi “valges rüüs ja kuldse kandlega” (asenda vajalike muutujatega) kristluseülemuste kohta sageli üht-teist krõbedat öelda, eriti kui nad võtavad suu täis “kristlikest väärtustest”, mis meenutavad kahtlasel kombel küll hoopis tööstusrevolutsiooni ajast pärinevaid pereväärtusi.

  8. […] kajami kaudu sattusin selle kirjutise otsa, mis mind kurvastas, sest on järjexne illustratsioon ritualistliku mõtteviisi vähikäigust […]


Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: