tavainimene

Loterii

Posted in * by tavainimene on 29/10/2010

Töö juures kerkis üles pensionifondi vahetuse teema. Uurisin Pensionikeskuse lehte ja meel läks mõruks. Minu teine sammas on teinud arvatavasti maailma finantsajaloo halvemuse esikümne tulemuse. Sisuliselt olen ma oma pangale mitmeks aastaks null protsendiga laenu andnud. Huvitav, kui ma teeks neile ettepaneku mulle samaga vastata? Või pakkuda neile reklaamlauseks vanasõna “parem kärbes peos kui kalkun katusel”?

Kas vahetada fondi või mitte? Küsimus seisab minu jaoks pigem selles, kummal juhul ma rohkem kahetsust tunneks — kas siis, kui ma olen käega löönud ning oma kroonide/eurode allavett minekut stoiliselt pealt vaadanud, või siis, kui ma nende päästmiseks vette hüppaks ja elu eest sahmiks ning lõpuks ikka kahe tühja käega (aga lisaks märgade riiete ja tobeda enesetundega) jääks. Mingit võitu ma nagunii ei looda. Elu lihtsalt on selline — закон подлости. Loodusvaatlused kinnitavad kuskilt loetud (Dovlatov?) väidet, et rikkus on kaasasündinud omadus, mis ei sõltu sellest, kui palju inimesel hetkel raha on. Noh, vaesus niisamuti.

Pensionisamba-siseheitlused tuletavad meelde Monty Halli paradoksi: sul on valida kolme ukse vahel, millest ühe taga on auto ja kahe taga kits. Sa valid ühe ukse, mille taga loodad olevat auto. Seepeale avab loterii korraldaja ühe ukse, mille taga on kits. Kas sul oleks mõistlikum jääda oma esialgse valiku juurde või seda muuta? Mina ütleks, et ka siin ei ole mõistlik võrrelda mitte võiduvõimalusi, vaid oma tõenäolist enesetunnet kaotuse korral.

Võib-olla visata kulli ja kirja? Siis oleks nagu vastutus enda kaelast ära lükatud?

3 Vastust

Subscribe to comments with RSS.

  1. ieska said, on 29/10/2010 at 17:32

    Vbla mõtleks hoopis variandile, et sinuvanune nagunii riikliku pensionieani ei ela ja kui mingi ime läbi elabki, siis selleks hetkeks on riiklik pension sümboolne nagu praegune lapsetoetus või äkitse üldse kaotatud?
    :D

  2. tavainimene said, on 29/10/2010 at 18:27

    Ma mõtlesin sellele, et tehnikavidinaid ei ehitata kunagi füüsiliselt vastupidavamaks kui nende moraalne eluiga: “Ela ennasthävitavalt, ära jää koormaks pensionikassale!” :)

  3. ieska said, on 29/10/2010 at 18:42

    hakkab looma :)


Lisa kommentaar

